Universiteit Leiden

nl en

Studenten trekken Leidse wijken in

Problemen zijn niet altijd vanachter een bureau op te lossen. Daarom trokken studenten van de master Governance of Sustainability verschillende Leidse wijken in. Ze gingen aan de slag met onderwerpen zoals zwerfvuil, urbane biodiversiteit en groene ruimte.

De onderzoeken zijn een initiatief van Leren met de Stad. Dit is een Leids platform voor concrete en structurele samenwerking tussen hogeschool, universiteit, gemeente en maatschappelijke organisaties. De samenwerking is erop gericht om vraagstukken uit de stad op te lossen, in samenspraak met bewoners. Het doel is dat er meer vraaggestuurd onderzoek wordt gedaan in het hoger onderwijs.

Samenleving

In groepjes van vijf deden de studenten drie weken lang kleine veldonderzoeken. Ze gingen in gesprek met bewoners, wijkraden en duurzaamheidsambassadeurs van de wijken. Voor de studenten betekent het dat ze buiten hun eigen discipline moeten denken, vertelt docent Merlijn van Weerd. ‘Ze moeten uit hun ivoren toren komen en leren dat problemen niet altijd vanachter een bureau zijn op te lossen. Ze leren om goed te luisteren naar wat er in de samenleving gebeurt.’

Interactief

Christine Bezemer ging samen met een paar andere studenten naar de Stevenshof. Zij gingen aan de slag met het onderwerp ‘energie en gebouwen’. Met haar groepje schreef ze een plan om bewoners mee te krijgen bij het verduurzamen van hun huizen. Ze bedachten een proces dat de gemeente en wijkraad uiteindelijk kunnen vertalen naar beleid. ‘Het was leerzaam om samen te werken met studenten met een andere achtergrond’, zegt Bezemer. Ik vond het ook leuk dat het hele programma interactief was met bijvoorbeeld gastsprekers en dat we Leiden in moesten gaan.’

Ook de negentien andere groepen deelden hun onderzoek met de gemeente, wijkraden of duurzaamheidsambassadeurs. Vaak zijn de vragen die de studenten na hun onderzoek nog hadden de opmaat voor vervolgonderzoek door andere studenten.

Tekst: Dagmar Aarts
Foto: Hielco Kuipers

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.