‘Al die mensen verbinden, daar krijg ik energie van’

Zo snel mogelijk de collega’s leren kennen, en ontdekken waar de faculteit sterk in is. Dat zijn de eerste uitdagingen voor Jasper Knoester. Jasper is per 1 januari de nieuwe decaan van FWN en is optimistisch ondanks de corona-beperkingen. ‘Natuurlijk is dit niet de start waarop ik gehoopt had, maar ik ga er het beste van maken. Dat betekent voor nu veel online kennismaken en samen aan de slag om van 2022 een goed jaar te maken.’

Wat kunnen we van je verwachten?

Zodra het weer kan, wil ik vooral veel nieuwe collega’s persoonlijk ontmoeten. Wie zijn de mensen van de faculteit en wat houdt hun baan in? Verder gaan we dit jaar zeker aan de slag met onze strategie. Binnenkort verschijnt het strategisch plan van de universiteit, dat is een goed startpunt om de FWN-strategie te formuleren. Daarmee starten we na de zomer. Eerst wil ik de faculteit leren kennen.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Dit is een grote faculteit, met enorm veel studenten en medewerkers met heel veel verschillende kwaliteiten. Al die mensen verbinden, daar krijg ik energie van. En hoe mooi is het om bij een faculteit als deze te werken, met zoveel interessante mensen, die allemaal enorm gemotiveerd zijn. Dat geldt voor wetenschappers, maar ook voor het ondersteunend personeel. Als ik eraan kan bijdragen dat al die mensen goed hun werk kunnen doen en dat er verbinding is, dan komt de rest wel goed. Daar zit mijn kracht en daar word ik enthousiast van.

Hoe zie je dan de rol van het faculteitsbestuur?

Als bestuur moeten we faciliterend zijn, we zijn er om studenten en medewerkers te helpen kansen te realiseren en met de staf de richting uit te zetten. Onze mensen zijn alles. Voor onze studenten hoop ik dat het hoger onderwijs snel weer open gaat. Ik ben oprecht bezorgd om hun welzijn. We volgen dat als bestuur op de voet en zullen proberen hen te ondersteunen waar mogelijk.

‘Onze mensen zijn alles. Het is belangrijk dat zij met plezier naar hun werk gaan’

Voor onze medewerkers is het belangrijk dat zij met plezier naar het werk gaan en hun energie en creativiteit optimaal kunnen richten op de uitdagingen van hun werk. Daarom ook is een goed personeelsbeleid erg belangrijk.

Waar draait het om bij een goed personeelsbeleid?

Het is vooral belangrijk dat we helder formuleren wat we verwachten van medewerkers en wat hun perspectieven zijn. Daarnaast moet je als organisatie de diversiteit aan talenten erkennen en waarderen. En de aanpak van de balans tussen werk en privé is ook een belangrijk punt. Het is niet normaal dat we ’s avonds om 23 uur een mail aan elkaar sturen, of dat we de hele dag vergaderen. Dat kan beslist minder.

Welke kansen zie je voor de toekomst?

Het regeerakkoord biedt prachtige mogelijkheden. Er is meer geld beschikbaar voor de wetenschap. En de minister is natuurlijk één van ons. Robbert Dijkgraaf was zelfs een van de aanjagers van de bestaande sectorplannen in het bèta-domein en ik zie uitstekende perspectieven om deze verder uit te bouwen. Die plannen stellen ons in staat om meer te investeren in ons onderwijs en onderzoek en extra mensen aan te nemen. Dat helpt bijvoorbeeld om de werkdruk te verlagen, want ook dat staat hoog de agenda. Zowel in Den Haag als bij de universiteiten.

‘Ik wil graag vertellen welke prachtige dingen er in onze faculteit gebeuren’

Daarnaast vind ik het belangrijk om de faculteit naar buiten te profileren en te vertegenwoordigen, al is dat ten tijde van een pandemie een uitdaging. Onze (inter)nationale relaties zijn belangrijk en we moeten externe kansen niet laten liggen. Ik wil graag vertellen welke prachtige dingen er in onze faculteit gebeuren en laten zien hoe we dat ook samen met anderen doen, zoals met het LUMC en met de bedrijven op het Bio Science Park maar ook landelijk en in internationaal verband.

Dit is voor jou geen standaard stap in je carrière. Waarom maakte je toch deze keuze?

Ik had een makkelijker pad kunnen kiezen, dat is waar. Deze baan is echt een uitdaging en daar houd ik van. Ik denk dat ik vooral graag het verschil wil maken en mijn opgedane ervaring wil inzetten. Er liggen prachtige kansen voor de komende tijd. De wereld om ons heen verandert snel. Als faculteit kunnen we daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

En dat moeten we met elkaar doen. Ik hoop dan ook dat mensen bij me komen als er iets is of als ze kansen zien. Het luisteren naar mensen en met hen meedenken, dat neem ik heel serieus. Daar zit ook mijn werkplezier, als mensen ervaren dat het goed is.

Tekst: Christi Waanders, Foto: Monique Shaw