Deeltijdprogramma Master Vitality & Ageing dit jaar officieel van start

Na een succesvolle pilot mag de LUMC-masteropleiding Vitality & Ageing vanaf 1 september 2022 officieel starten met een deeltijdprogramma. De Raad van Bestuur van het LUMC heeft dit afgelopen december besloten.

Het deeltijdprogramma duurt twee jaar en gaat net zoals de (eenjarige) reguliere master in op de  biologische, individuele en maatschappelijke aspecten van het ouder worden. Studenten worden binnen de master opgeleid tot een expert op het gebied van innovatieve zorg voor ouderen. Ze leren hierbij zaken als gezond ouder worden, volksgezondheid en gezondheidsmanagement te combineren in toekomstig beleid voor de ouderenzorg.

Door het programma in deeltijd aan te bieden, willen het LUMC en de Universiteit Leiden meer mensen de kans geven om de master te volgen. “We zien steeds meer studenten die graag onze opleiding willen doen, maar dit niet kunnen combineren met werk of andere verplichtingen. Ik ben daarom trots dat we voor deze doelgroep een parttime programma gaan aanbieden”, vertelt prof. dr. Jacobijn Gussekloo, directeur van de masteropleiding.

Het programma is zo opgezet dat studenten zoveel mogelijk zelfstandig bezig zijn met de stof. “Ze worden met dezelfde kennis opgeleid. Alleen krijg je in het deeltijdprogramma meer ruimte, waardoor je naast de master ook nog kunt werken of een andere opleiding kunt volgen”, legt Gussekloo uit.

Hybride en flexibel onderwijs

In 2021 is de opleiding met vijf studenten gestart aan een deeltijdpilot. “Door de hybride en flexibele opzet van de master, kan ik het programma in mijn eigen tempo volgen en tegelijk in mijn eigen levensonderhoud blijven voorzien”, vertelt deeltijdstudent Isolde Spies, die momenteel in Canada werkzaam is als kinesioloog en inspanningsfysioloog. Ook de Griek Spiridon Ilias is goed te spreken over de opzet van de deeltijdmaster. “Ik woon in Athene en krijg de mogelijkheden om bijna alles online mee te doen”, vertelt hij.

Ondanks de flexibele opzet is het programma wel zo opgezet dat de deeltijders in verbinding blijven met andere studenten. “We proberen echt een balans te vinden tussen individuele- en groepsopdrachten”, vertelt juniordocent Irie Timmer. “Samenwerken, feedback geven en discussiëren zijn belangrijke elementen in de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten. Zo proberen we ook activiteiten te combineren tussen de fulltimers en parttimers, zoals debatten of bepaalde presentatie opdrachten. Op die manier kunnen studenten met verschillende achtergronden binnen de master steeds weer nieuwe dingen van elkaar leren.”

Word een expert

Wil jij naast je huidige werkzaamheden ook een expert worden op het gebied van innovatieve zorg voor ouderen? Meld je dan aan voor het deeltijdprogramma van Vitality & Ageing. Je leest alle informatie hierover op de pagina van de opleiding.