Ivo Smits in NRC over anime

Japanse animatieseries en -films (beter bekend onder de noemer 'anime') zijn ook in Nederland razend populair, mede dankzij streamingservices als Netflix. Hoogleraar letteren en culturen van Japan Ivo Smits vertelt bij de NRC meer over de term 'anime' en waar deze voor staat.

De Japanse term 'anime' staat volgens Smits voor 'animatie': het begrip verwijst dus specifiek naar het medium. Echter, stelt Smits, wordt in het Westen 'anime' vooral gezien als genreaanduiding. 'We denken aan een specifieke stijl, die begint in de jaren zeventig.' Er werd al eerder geëxperimenteerd met korte filmpjes, maar rond deze tijd maakte het medium een grote ontwikkeling door en verschenen de eerste grote Japanse animatieseries zoals Astro Boy. Omdat anime als genre in het westen een redelijk 'losse' definite heeft, wordt er vaak door fans gedebatteerd of een bepaald werk (bijvoorbeeld Avatar: The Last Airbender) nou wel of niet binnen dit genre valt. Dit terwijl, volgens Smits, in Japan de term veel minder beperkend is: het wordt gebruikt voor allerlei soorten animatie, waaronder ook westerse cartoons.

Dit artikel van de NRC is het eerste deel in een drieluik. Journalist Sabrine Ingabire sprak ook met universitair docent Michael Crandol, die in een volgende aflevering verwacht wordt.

Meer weten?

Het volledige interview met Ivo Smits is terug te lezen op de website van de NRC.