Universiteit Leiden

nl en

Lessen voor beter onderwijs

Als je je eigen onderwijs zou mogen vormgeven, hoe zou je dat dan doen? Daar dachten de studenten van de Bachelor Honours Class ‘Rebuilding Education’ over na. In vijf groepen ontwierpen zij projecten waarmee zij het onderwijs willen verbeteren. De studenten presenteerden hun workshops in december in de Oude Sterrewacht. ‘Als je altijd kritiek levert op het onderwijs, mag je ook met een oplossing komen.’

Twee maanden geleden begonnen de honoursstudenten aan dit onderwijsproject. In totaal zagen zij elkaar tien woensdagavonden om te luisteren naar allerlei interessante gastsprekers op het gebied van onderwijs. ‘We hebben naar een variëteit aan gastsprekers mogen luisteren’, begint Maura van der Poel, studente filosofie en pedagogische wetenschappen. ‘De onderwerpen liepen uiteen van motivatie creëren bij leerlingen tot het voorbereiden van een goede pitch; van creatief onderwijs tot de mentale gezondheid van zowel leraren als leerlingen.’

"Studenten krijgen de kans om hun plan echt uit te voeren"

Plannen maken

Deze diversiteit was ook terug te zien in de pitches van de vijf studentengroepen, die hun projecten onderbouwden met wetenschappelijk onderzoek. Een aantal studenten bedacht dat leerlingen gemotiveerder zouden zijn, wanneer ze begrijpen waarom ze naar school gaan. Dit willen zij bewerkstelligen door een start-upplan te ontwikkelen voor mentoren, zodat hier gesprekken over gevoerd worden tijdens het mentoruur. Een andere groep stelt een workshop voor PABO-studenten samen, waarmee ze pesten preventief willen tegengaan.

Zo is er volgens de bachelorstudenten van deze Honours Class genoeg te verbeteren in het onderwijs. ‘Als je altijd kritiek hebt op het onderwijs, mag je ook met een oplossing komen,’ stelt Maura. ‘Klagen wat over misgaat is makkelijk, maar verzinnen hoe het beter moet is een grotere uitdaging.’ 

Veel verantwoordelijkheid

Het was een grote uitdaging waar deze studenten hun schouders onder durfden te zetten. Dat honoursvakken namelijk meer van studenten vragen dan curriculaire vakken, stond volgens Maura buiten kijf. ‘Wij kregen veel vrijheid om dit te doen en onze eigen draai eraan te geven. Je moet je eigen tijd indelen. Dat is op zich heel prettig, maar geeft ook veel verantwoordelijkheid.’

Ondanks de hoge druk die zo’n verantwoordelijkheid met zich mee kan brengen, bleek de Honours Class succesvol. ‘Het is echt supergoed verlopen’, roept Yentl Croese, mede-organisatrice en Learning Experience Designer, vol enthousiasme. ‘Ik ben enorm onder de indruk. Zowel van wat de studenten in zo’n korte tijd neer hebben gezet, als van het grote aantal geïnteresseerde stakeholders.’ 

Rooskleurig

De stakeholders waren ook aanwezig om mogelijke samenwerkingen te bespreken. ‘Ze geven aan dat ze veel van deze onderwijsideeën echt willen doorzetten.’ Het is voor de studenten niet verplicht om hun voorgestelde workshops daadwerkelijk uit te voeren, maar aangemoedigd wordt het wel. ‘Toch denk ik dat veel groepjes – al dan niet alle – hun projecten effectief gaan uitvoeren’, vertelt Croese hoopvol. ‘Het mooie aan dit vak is dat de studenten de kans krijgen om wat ze hebben bedacht werkelijk te kunnen uitvoeren.’ 

Van twee projecten is alvast bekend dat ze gerealiseerd gaan worden: de Innovation Challenge voor de Universiteit Leiden en TikTalking about You voor basisschoolleerlingen. Croese ziet de toekomst rooskleurig in en hoopt dat het een jaarlijkse Honours Class zal worden. ‘Er zijn nog zoveel workshops over allerlei onderwerpen te bedenken. Het onderwijs is nog lang niet uitontwikkeld.’

Tekst: Marciëlle van der Kraan
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.