Minicursus fotografie verzamelen

Wat is de beste manier om te beginnen met het verzamelen van fotografie? In de mincursus fotografie verzamelen, georganiseerd door de Vereniging Rembrandt en de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL), vertelt conservator Maartje van den Heuvel u alles dat u zou kunnen willen weten over het medium en het leggen van het fundament van een particuliere fotografie verzameling.

Fotografieverzamelaar in drie workshops

Hoe ontwikkelde fotografie zich in de loop van de negentiende eeuw tot een kunst? Hoe begonnen de eerste fotografieverzamelaars aan hun collectie? En hoe herken je verschillende fotografische procedés in een oogwenk? Maartje van den Heuvel is conservator van de UBL-fotocollectie, de oudste fotocollectie van Nederland, en lid van de raad van adviseurs van de Vereniging Rembrandt. In drie online workshops laat zij u kennis maken met de belangrijkste verzamelprincipes voor fotografie.

Leden van de Vereniging Rembrandt kunnen deze cursus gratis volgen.

Bent u nog geen lid? Bij het aanvragen van een lidmaatschap ontvangt na het invoeren van de code VRFOTO22 enkele dagen van tevoren de link naar de eerstvolgende workshop.

Workshop 1:

Dinsdag 25 januari,
19.30 - 21.30 uur,
vanuit de Universiteitsbibliotheek Leiden

In deze workshop gaat Maartje in op de geschiedenis van het verzamelen van fotografie in Nederland. Ook maak je kennis met diverse historische technieken en verschijningsvormen van de fotografie en krijg je originele topstukken uit de gerenommeerde fotocollectie van de UBL te zien – denk hierbij aan werk van Richard Avedon, Ed van der Elsken, Rineke Dijkstra en Erwin Olaf.

Workshop 2:

Zaterdag 5 februari,
14.00 - 16.00 uur,
(tentoonstelling Alexine Tinne, fotograaf in het Haags Historisch Museum)

Deze workshop is gewijd aan de kunst van het fotografie verzamelen. Waar moet je op letten bij het verzamelen van fotografie? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een vintage print, moderne druk en reproductie? Ook gaat het in deze workshop over verzamelcriteria en over het opbouwen en indelen van een particuliere fotocollectie.

Workshop 3:

Dinsdag 15 februari,
19.30 - 21.30 uur,
(Rijksmuseum Amsterdam, met de subcollectie van fotograaf en verzamelaar Willem Diepraam)

Welke conserveringsaspecten zijn er bij het particulier verzamelen? Hoe verhoudt het verzamelen door particulieren en door musea zich tot elkaar? En hoe werkt het wanneer particuliere verzamelingen deel gaan uitmaken van museale verzamelingen? Deze vragen staan centraal in de laatste workshop van de cursus. We zijn te gast in het Rijksmuseum met fotorestautor Martin Juergens en fotograaf en verzamelaar Willem Diepraam, van wie een grote collectie foto’s een van de bases vormt van de Rijksmuseum-fotocollectie.

Daguerrotypie
Daguerreotypie uit de fotocollectie van de UBL.
Bannerafbeelding: Ed van der Elsken © Nederlands Fotomuseum, Blad met originele foto en aantekeningen van de fotograaf, uit de dummy voor het fotoboek Sweet Life, 1960, collectie Universitaire Bibliotheken Leiden, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt.