Nieuwjaarsreceptie 2022: naar een nieuwe soort sociale wetenschap

Op 11 januari 2022 luidde de Faculteit der Sociale Wetenschappen het nieuwe jaar in tijdens een gelivestreamde receptie. De gastheren waren decaan Paul Wouters en portefeuillehouder onderwijs Kristiaan van der Heijden, die het programma vlot aan elkaar praatten. Nadat een aantal facultaire prijzen was uitgereikt, sprak onze decaan nog een goed voornemen uit voor het nieuwe jaar.

Heb je de livestream gemist? Bekijk hieronder de volledige opname!

Casimir Prijs

Door de coronacrisis was het in 2021 niet eenvoudig om consistent en kwalitatief onderwijs aan onze studenten te kunnen blijven bieden. Kristiaan van der Heijden benadrukte dat dat ons gelukt is door intensieve samenwerking in multidisciplinaire teams, ondanks de steeds veranderende situatie. Kristiaan: ‘In teams creëren we een saamhorigheidsgevoel; we inspireren elkaar, vergroten het enthousiasme en kunnen van elkaar leren.’

De eerste prijs die tijdens de receptie uitgereikt werd, was de Casimir Prijs. Deze wordt jaarlijks toegekend aan een team docenten of onderwijsondersteuners en is vernoemd naar professor Rommert Casimir, een opvoedkundige en onderwijsvernieuwer.

Assessor Noah Westerlaken had de eer om de winnaars van de Casimir Prijs 2021 bekend te maken: de onderwijsondersteuners, die afgelopen jaar onvermoeibaar achter de schermen hebben gewerkt om het onderwijs te waarborgen.

Pieter de la Court Penning

Het volgende programmaonderdeel was de Pieter de la Court Penning, een initiatief voor studenten door studenten. De Penning wordt uitgereikt aan studenten die op vrijwillige basis een bijdrage leveren aan een van de Pieter de la Court-thema’s. Dit jaar zijn er twee Penningen toegekend. De winnaars kwamen hun Penning live in ontvangst nemen.

Claire van den Helder won de Penning op de thema’s diversiteit en inclusie, voor het werk dat ze doet om validisme onder de aandacht te brengen van het grote publiek, zoals met haar podcast ‘Gewoon Disabled’. De jury noemde Claire een toegewijd rolmodel. Claire: ‘Ik hoop dat, in de toekomst, representatie voor disabled mensen evenveel gewaardeerd wordt als voor niet-disabled mensen.’

Orestes Kyrgiakis won de Penning op de thema’s ondernemerschap en inclusie, voor het werk dat hij via het initiatief No Student Without A Home verzet ten behoeve van een betere woningmarkt voor (internationale) studenten. De jury benadrukte dat Orestes een inspiratie vormt voor anderen. Orestes: ‘Het is absurd dat er in de 21ste eeuw, met alle technologie en ervaring die we als mensheid bezitten, studenten in tenten moeten wonen.’

Masterscriptieprijzen

Ook werden de masterscriptieprijzen uitgereikt aan de studenten die afgelopen jaar de beste masterscriptie en researchmasterscriptie van de faculteit hebben geschreven. De instituten van de FSW waren gevraagd om masterscripties te nomineren, die de jury beoordeelde op wetenschappelijke kwaliteit, creativiteit, relevantie en leesbaarheid. Kees Verduin, docent Methodology and Statistics en juryvoorzitter, sprak de twee winnaars.

De beste masterscriptie van de faculteit was geschreven door Simay Çetin, onder begeleiding van prof. dr. Peter Pels. Simays scriptie is getiteld: ‘Interpreting Culture through Embodied Practice: An anthropological study of sexuality among Dutch Women with Turkish Migrant backgrounds’.

De jury moest ook beslissen welke researchmasterscriptie in de prijzen zou vallen. De winnaar was Silav Zeid, die onder begeleiding van dr. Arnout Koornneef de scriptie ‘Developing an Academic Vocabulary Test for the Psychological Sciences’ schreef.

Lees de juryrapporten voor de volledige overwegingen van de jury.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Een toost op het nieuwe jaar

Tegen het einde van de nieuwjaarsreceptie deelde Paul Wouters zijn gedachten over de plek die de sociale wetenschappen kunnen innemen in 2022. ‘Laten we eerlijk zijn: hoewel het een moeilijke periode is om academisch werk te verrichten en te onderwijzen, is het ook prikkelend om sociaal wetenschapper te zijn, omdat hetgeen wat wij bestuderen, aan het veranderen is.’

Het Faculteitsbestuur heeft zich ten doel gesteld om voor de zomer van 2022 een nieuw facultair strategisch plan klaar te hebben, in de voetstappen van het universiteitsbrede Instellingsplan. Paul vertelde wat hun goede voornemen is voor het nieuwe jaar: ‘We willen iedereen betrekken bij de ontwikkeling van dit plan en de nieuwe visie, om een nieuwe soort sociale wetenschap te creëren die mensen kan helpen om te begrijpen wat het betekent om een mens te zijn in deze tijden.’