MasterMinds Challenge uitgeroepen tot beste onderwijsinnovatie

De Master Geneeskunde van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) heeft de landelijke tweejaarlijkse prijs voor beste onderwijsinnovatie in het medisch onderwijs gewonnen. Ze kregen de prijs van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) voor het implementeren van de MasterMinds Challenge (MMC).

Tijdens de MMC werken derdejaarsstudenten van de LUMC-masters Geneeskunde, Farmacie en Technical Medicine gezamenlijk aan een oplossing van een vraagstuk uit de (zorg)praktijk. Door hun verschillende achtergronden krijgen de studenten inzicht in het probleem vanuit verschillende invalshoeken en leren ze interdisciplinair samen te werken. Afdelingen die een probleem ervaren, kunnen deze bij de organisatie van de MMC aandragen. De MMC is een vast onderdeel van het curriculum van de master Geneeskunde, jaarlijks doen zo’n 300 studenten mee.

Creativiteit benutten

Monique van Velzen (Anesthesiologie) en Arnout Jan de Beaufort (opleidingscoördinator master Geneeskunde) zijn de initiatiefnemers van de MMC. De  innovatieprijs is voor hen een mooie opsteker. 'Er zit heel veel potentie in onze studenten. Het is belangrijk dat we ze de ruimte geven om hun creativiteit te laten schitteren in de beroepspraktijk. Dat is precies wat we voor ogen hebben met de MMC. Het is goed dat we daarvoor nu landelijk waardering krijgen', vertelt De Beaufort.

Monique van Velzen & Arnout Jan de Beaufort

Het onderwijsonderdeel heeft de opzet van een hackathon. Na de introductie van het vraagstuk krijgt de groep van ongeveer 50 studenten alle vrijheid om vanuit verschillende disciplines naar oplossingen te zoeken. 'Het curriculum van Geneeskunde staat aardig vast, maar in dit onderdeel word je juist uitgedaagd om een originele oplossing te bedenken voor een probleem. Je treedt daardoor sneller uit je comfortzone', vertelt de inmiddels afgestudeerde Tom van Dasselaar. Hij deed vorig jaar mee aan een MMC over het implementeren van het ‘stoppen met roken-gesprek’ met patiënten in de master Geneeskunde.

We kunnen allemaal van elkaar leren

De MMC heeft Van Dasselaar vooral geleerd dat iedereen iets kan toevoegen. 'We kunnen allemaal van elkaar leren. Jonge coassistenten kijken bijvoorbeeld op een heel andere manier naar problemen dan medewerkers die al jaren op een afdeling werken. Daardoor komt de MMC met ander soort oplossingen. Dat levert afdelingen nieuwe inzichten op waar ze in eerste instantie misschien helemaal niet aan hadden gedacht.'

Als voorbeeld noemt hij zijn eigen groep. 'Tijdens onze MMC hebben we contact gezocht met een docent psychologie die ook een vak verzorgd over stoppen met roken-gesprekken. Daarin leren studenten psychologie dezelfde soort gesprekstechnieken. Door onze invalshoeken naast elkaar te leggen, hebben we veel van elkaar kunnen leren. Deze inzichten hebben we weer terug kunnen koppelen naar de afdeling die het probleem heeft aangedragen.'

Samen aan de slag met oplossingen

De MMC is dus niet alleen leerzaam voor studenten, ook voor afdelingen loont het echt om problemen aan te dragen. 'Veel afdelingen hebben simpelweg niet de tijd en menskracht om uitgebreid stil te staan bij een complex probleem', vertelt Van Velzen. 'Als ze hun probleem bij de challenge aandragen, dan beschikken ze plotseling over een denktank van ongeveer 50 knappe koppen. Dat kan echt het verschil maken. Wij roepen afdelingen daarom echt op om problemen bij ons aan te dragen. Die mogen zorg-gerelateerd zijn, maar kunnen van elke afdeling of groep uit het LUMC en zelfs daarbuiten, worden aangedragen.'

Anesthesioloog in opleiding Krista Hoek is een van de LUMC'ers die besloot om dit te doen. 'Uit enquêtes bleek dat onze patiënten vooral op de holding (de wachtkamer op het OK-complex, red) erg angstig zijn. Ook wachten ze vaak lang op de afdeling en is deze tijd heel wisselend, iets wat onzekerheid met zich meebrengt', vertelt ze.

De studenten hebben daarom nagedacht over hoe er ingespeeld kan worden op de patiëntenstroom en hoe de wachttijd op de holding comfortabeler kan worden. 'Ze kwamen met originele ideeën over hoe patiënten op de afdeling beter ingelicht kunnen worden over de resterende wachttijd. In het kader van deze angstvermindering zijn we nu bezig met het introduceren van VR-brillen en iPads in onderzoeksverband op de holding. Op deze manier kunnen we nagaan of deze interventies het patiëntencomfort in de praktijk kunnen verbeteren.'