Oorlog in Oekraïne: universiteiten roepen op tot steun en solidariteit getroffenen

De Nederlandse universiteiten zijn geschokt door de Russische inval in Oekraïne en leven mee met eenieder die hierdoor getroffen wordt. Ook de Universiteit Leiden roept op tot solidariteit en steun aan allen die geraakt worden door de oorlog.

In een gezamenlijke verklaring spreken de Universiteiten van Nederland hun afschuw uit over de oorlog:

'We maken ons grote zorgen over de gevolgen die de oorlog heeft voor de Oekraïense universiteiten en de academische gemeenschap. We zijn solidair met studenten en medewerkers in Oekraïne en we omarmen de academische gemeenschappen in Rusland die zich uitspreken tegen de inval en zich moedig blijven inzetten voor vrede, dialoog en open samenwerking.'

Ook de Universiteit Leiden zet zich in om studenten en medewerkers te ondersteunen die hier direct of indirect door geraakt worden. Wij zien dat er onzekerheid is onder Oekraïense en Russische medewerkers en studenten in Nederland. Wij doen ons uiterste best om getroffenen te helpen en raden eenieder aan contact op te nemen met een studieadviseur, studiecoördinator of leidinggevende.

Daarnaast gaan de gezamenlijke universiteiten kijken welke mogelijkheden er zijn om academici in Oekraïne hulp te bieden: 'Het is onze verantwoordelijkheid als universiteiten om met onderzoek en onderwijs bij te dragen aan een betere wereld en om ons in te zetten voor vrede, respect en (academische) vrijheid.'

Heb je vragen, maak je je zorgen of loop je tegen problemen aan? Neem dan contact op met jouw leidinggevende, studieadviseur of studiecoördinator. Je kunt ook bellen met het noodnummer +31 71 527 1132 (maandag t/m vrijdag van 9u tot 17u bereikbaar) of mailen naar crisis@leidenuniv.nl. We doen ons uiterste best om al onze studenten en medewerkers te helpen.