Rob de Wijk bij BNR Nieuwsradio over de Oekraïnecrisis

BNR Nieuwsradio maakte een Oekraïnespecial naar aanleiding van het conflict in het land. Rob de Wijk, Emeritus Hoogleraar International Relations & Security, kwam aan het woord.

Volgens De Wijk moet je voor de kern van het conflict in Oekraïne teruggaan naar het eind van de jaren 80. Gorbatsjov was toen in gesprek met de Europeanen en de Amerikanen. De Wijk: ‘Het idee was toen om een Europees huis te bouwen waarin alle landen ook Rusland een plaats hadden in de nieuwe veiligheidsarchitectuur. Een onverdeeld Europa. Dat is er niet gekomen. Door de uitbreiding van de NAVO zijn er in Russische optiek bufferzones ontstaan. En is het zo dat Rusland vindt dat ze omsingeld zijn.’ De Wijk is van mening dat die situatie veranderd moet worden.

Voorwaartse defensie

Verderop in de aflevering worden de bufferzones besproken. Volgens De Wijk verlangen de Russen naar die bufferzones omdat het land geen natuurlijke grenzen kent. De Wijk: ‘Wil je het land verdedigen, dan moet je het gewoon op het grondgebied doen van een ander land.’ Het is een soort van extreme vorm van voorwaartse defensie. ‘Dan wordt je eigen land niet gesloopt, maar het buurland. En dat is niet zo erg.’

Beluister het hele fragment hier

Rob de Wijk is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast is hij ook voorzitter van de National Security Think Tank en columnist voor dagblad Trouw en schrijft hij maandelijks voor Energiepodium.nl.