Peter Burger en Suzan Verberne in de Volkskrant over QAnon en taalkunde

Twee teams met taalwetenschappers deden onafhankelijk van elkaar onderzoek naar de identiteit van ‘Q’, de persoon van wie wordt verondersteld dat die de complottheorie heeft verspreid. Beide studies lijken te wijzen naar hetzelfde duo.

Universitair docent en nepnieuwsonderzoeker Peter Burger vermoedt dat deze onthulling weinig gevolgen heeft. ‘Ik verwacht dat de fanatiekste types het zullen beschouwen als een nieuwe poging van het establishment om de ‘waarheid te verbergen’. De twee onderzoeken zijn uitgevoerd met behulp van Stylometrie, een onderzoeksmethode die ervan uitgaat dat iedereen een unieke taalkundige schrijfstijl heeft. ‘Mensen kunnen proberen om expres een andere schrijfstijl te gebruiken, maar het gebruik van functiewoorden, zoals ‘de’, ‘het’, ‘op’, ‘naar’ en ‘van’, gaat onbewust, dat kun je moeilijk faken,’ legt Suzan Verberne uit, universitair hoofddocent bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant