Van klimaat tot veiligheid: ‘Studenten komen met perspectieven die ik nog niet kende’

Samenwerken is de oplossing voor internationale problemen, bleek tijdens het eindseminar van de Master Honours Class ‘Smart Regional Integration’ – al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. “Je ziet de studenten ermee worstelen.”

In de Master Honours Class Smart Regional Integration? Comparative lessons for a lean and legitimate EU leren de studenten alles over samenwerken. Een belangrijk onderdeel van dit vak is het afsluitende onderzoek. Door verschillende samenwerkingsverbanden met elkaar te vergelijken, proberen de honoursstudenten erachter te komen hoe samenwerking in de EU verbeterd kan worden. Tijdens het eindseminar presenteren de teams hun onderzoeksvoorstel.

De beste oplossing

Veel studenten doen onderzoek naar klimaatverandering, bijvoorbeeld door het beleid in Azië te vergelijken met het beleid in de EU. “Maar het kan ook gaan over veiligheid of ziektebestrijding”, zegt docent Armin Cuyvers. “eigenlijk alles waarbij landen de uitdagingen niet meer alleen aankunnen en moeten samenwerken.”

Zo zoekt het eerste groepje naar de beste oplossing voor klimaatverandering, door de regionale samenwerkingsverbanden Mercosur, CARICOM en de EU met elkaar te vergelijken. Maar uit hun heldere en enthousiaste presentatie blijkt dat het nog niet makkelijk is om de effectiviteit van het klimaatbeleid van deze organisaties te onderzoeken. “Het doel is deels ook beseffen hoe moeilijk dat is”, zegt Cuyvers. “Daar zie je de studenten tijdens de presentaties mee worstelen.”

Samenwerken als vaardigheid

Naast de inhoudelijke focus stelt Cuyvers samenwerken als vaardigheid centraal. “Alumni geven aan dat zij vooral de vaardigheid samenwerken missen. En dat moeten ze hier echt doen.” Hoe? “De studenten hebben allemaal een andere disciplinaire achtergrond en ze werken in teams om juist vanuit verschillende disciplines concrete problemen op te lossen.”

"Ik vind dat de skills die ik hier heb ontwikkeld van grote meerwaarde zijn"

De interdisciplinaire teams leiden tot originele oplossingen, vertelt de docent. “Zo was er een team dat identiteit onderzocht vanuit een sociologische, psychologische en juridische achtergrond. De studenten komen met perspectieven die ik nog niet kende, omdat ze zoveel verschillende disciplines hebben. Ik leer daardoor zelf ook echt dingen.”

Tof om te leren

De focus op samenwerking was voor Niek Veen, masterstudent Political Science, de reden geweest om zich voor dit vak in te schrijven. “In mijn studie miste ik het perspectief van internationale en regionale organisatie. Ik dacht dat een vak als dit een goede aanvulling zou zijn.”

De Master Honours Class is aan zijn verwachtingen tegemoet gekomen. “Ik vind dat de skills die ik hier heb ontwikkeld van grote meerwaarde zijn. En het leukste vond ik de experts die zijn langsgekomen om vanuit hun eigen expertise te vertellen hoe zij naar samenwerkingsverbanden in verschillende continenten kijken. Dat vond ik heel tof om te leren.”

Tekst: Elodie Harreman
Foto’s: Buro JP