Arco Timmermans in het BNR Lobbypanel over het kwijtschelden van coronaschuld

Arco Timmermans, bijzonder hoogleraar Public Affairs verbonden aan het Instituut Bestuurskunde, bespreekt in het BNR Lobbypanel het vraagstuk over het kwijtschelden van de miljarden euro’s coronaschuld die bedrijven hebben bij de Belastingdienst.

Inmiddels zijn er in Nederland 300.000 ondernemers met een hoge belastingschuld. Deze moet, volgens de huidige regeling, binnen vijf jaar worden terugbetaald. Toch vinden meerdere partijen nu dat de schulden die de bedrijven hebben deels moeten worden kwijtgescholden. Zo zegt de VVD dat de termijn verlengd moet worden van vijf naar twintig jaar.

Rechtvaardig

Toch is dit geen simpele kwestie, het kwijtschelden moet namelijk wel rechtvaardig gebeuren. Zo zijn er ook ondernemers die geen schulden hebben maar bijvoorbeeld via persoonlijke leningen de belasting hebben betaald. Deze ondernemers moeten net zoveel recht hebben op de kwijtschelding.

Er wordt ook benoemd of de overheid een zorgplicht heeft richting ondernemers. Arco vertelt dat deze zorgplicht niet eindeloos is, maar hij snapt de redenering. Er moet vooral goed gekeken worden naar het rechtvaardig kwijtschelden van de schulden. Arco legt uit dat dit bijvoorbeeld mogelijk is door het categoriseren van verschillende situaties waarin kwijtschelding rechtvaardig is en aan de hand daarvan beslissen.

Luister hier het volledige fragment

Het onderzoek van prof. dr. Arco Timmermans richt zich op de dynamiek van de publieke en politieke agenda en de rol van allerlei typen organisaties en groepen die hun belangen behartigen en daarbij coalities sluiten om sterker te staan. Bij dit onderzoek en onderwijs op het gebied van public affairs draait het ook om het bevorderen van de dialoog tussen wetenschap en praktijk, door masterclasses, gastoptredens en commentaar op de actualiteit.