Ayo Adedokun in de race voor titel ‘Docent van het jaar 2022’

Ayo Adedokun, docent bij het Leiden University College (LUC) in Den Haag, is een van de vier finalisten voor de titel ‘Docent van het jaar 2022’. De jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) om goed docentschap te vieren en wordt voor de achtste keer gehouden. De winnaar wordt 19 april bekendgemaakt door Onderwijsminister Robbert Dijkgraaf.

Ayo Adedokun

Adedokun won vorig jaar in september bij de opening van het academisch jaar de LUS Onderwijsprijs, de prijs voor beste docent van het jaar van het Leids Universitair Studentenplatform.

Voor de nominaties van de landelijke prijs keek de vijfkoppige jury, met daarin onder andere drie studenten, met bijzondere aandacht naar de samenwerking tussen student en docent. De politicoloog bij LUC maakte vorig jaar al indruk met de manier waarop hij in corona-tijd met zijn studenten omging. Hij ging met ze wandelen om er achter te komen hoe het echt met ze ging. Ook draaide hij jazzmuziek in de pauzes om de studenten innerlijke rust te brengen. En organiseerde coaching sessies waarin studenten werden uitgenodigd na te denken en te filosoferen over hun leven na de studie. Het ging daarbij om onderwerpen als loopbaan verdere mogelijkheden voor zelfontwikkeling.

Beurs van 25.000 euro

In de finale van 19 april neemt Adedokun het op tegen Astrid Timman-Jacobse (Hogeschool van Arnhem-Nijmegen), Reinoud Lavrijsen (Technische Universiteit Eindhoven) en Renske de Beijer (Hogeschool Inholland). De winnaar krijgt een beurs van 25.000 euro voor onderwijs en/of onderzoek, gefaciliteerd door het Comeniusnetwerk en het Ministerie van OCW. Tevens krijgt de winnaar in het daaropvolgende jaar een erefunctie binnen het Comeniusnetwerk, en gaat hij of zij met een trofee naar huis die is ontworpen door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.