Bart van der Boom in diverse media over onderzoek naar verrader Anne Frank

Het coldcase-onderzoek naar de verrader van Anne Frank is 'een opeenstapeling van foutieve aannames en onzorgvuldig bronnengebruik'. Dat concluderen universitair docent Bart van der Boom en vijf andere onderzoekers in een rapport waar diverse media over schreven.

Het was wereldnieuws in januari: een coldcaseteam zou met met 85 tot 87 procent zekerheid de verrader van Anne Frank hebben gevonden. Al snel regende het echter kritiek: het onderzoek zou eenzijdig en onzorgvuldig zijn uitgevoerd. Reden voor Van der Boom en zijn collega’s om de bevindingen onder de loep te nemen. In hun 72 pagina’s tellende rapport noemen ze de eerdere conclusies een gevolg van ‘tunnelvisie’.

Meer weten?

Verschillende media hebben geschreven over het rapport van Van der Boom en zijn collega’s. Meer informatie is onder meer te vinden op de websites van het Parool (€), de Volkskrant (€), NRC en RTL Nieuws.