Drie nieuwe Leiden-Delft-Erasmus minoren
Leiden-Delft-Erasmus introduceert dit jaar drie nieuwe minoren: Space Missions, (Re)imagining Port Cities: Understanding Space, Society and Culture en Living Education Lab. Marja Verstelle, Projectmanager Leiden-Delft-Erasmus onderwijs vertelt over het belang van multidisciplinair samenwerken voor de nieuwe generatie academici die straks de arbeidsmarkt opgaat.
Tien jaar geleden is de LDE-alliantie begonnen en in 2014 de eerste gezamenlijke minor, Responsible Innovation. Het aanbod is inmiddels gegroeid tot nu 12 multidisciplinaire minoren over actuele maatschappelijke vraagstukken, waar meer dan 1000 studenten per jaar vanuit Leiden, Delft en Erasmus aan meedoen, en de ambitie is dat nog veel meer studenten van deze mogelijkheden zullen profiteren.
Multidisciplinaire minoren
Verstelle: ‘Als ik afgestudeerden vraag wat ze in hun opleiding gemist hebben, is het niet kennis, maar wel hoe je daarmee daadwerkelijk impact kunt creëren. Een wijk van het gas af? Kennis over technische mogelijkheden is er genoeg, maar hoe krijg je mensen mee in veranderingen? Wat heeft daar allemaal invloed op? En hoe bepaal je in zo’n krachtenveld je implementatieaanpak?’
‘De competentie om veranderingen te implementeren, daar willen we studenten óók in opleiden. En dat is precies waar de gezamenlijke minoren van Leiden-Delft-Erasmus unieke kansen voor bieden. Daar werk je aan opdrachten in een team met studenten van een totaal andere achtergrond. Dat confronteert je met de kennis die je zelf kunt inbrengen, maar ook met de beperkingen van één perspectief.’
‘Vanuit de drie universiteiten kunnen we heel verschillende perspectieven bij elkaar brengen, denk aan ingenieurs, gedragswetenschappers, bestuurskundigen en economen.’
Verschillende perspectieven
‘Je leert er hoe hard je verschillende perspectieven nodig hebt’, zegt Verstelle. ‘Ook in je latere carrière, om tot werkelijk impactvolle oplossingen te komen. Zo kun je bijvoorbeeld een kolencentrale vervangen door windmolens, maar dat betekent heel véél windmolens en niemand wil die in z´n achtertuin. Hoe creëer je daarvoor draagvlak? Vanuit de drie universiteiten kunnen we heel verschillende perspectieven bij elkaar brengen, denk aan ingenieurs, gedragswetenschappers, bestuurskundigen en economen.’
De drie nieuwe Leiden-Delft-Erasmus minoren:
(Re)Imagining Port Cities: Understanding Space, Society and Culture
Havensteden en de gebieden daaromheen zijn van oudsher plekken waar mensen, goederen en ideeën aankomen en vertrekken, waar economische ontwikkeling en leefbaarheid zowel botsen als hand-in-hand kunnen gaan. Tegen deze achtergrond biedt de nieuwe LDE minor '(Re)Imagining Port Cities: Understanding Space, Society and Culture' bachelorstudenten van allerlei pluimage de kans om kennis te maken met observeren, ontwerpen en multidisciplinair samenwerken. Lees meer.
Space Missions
Space Missions is een nieuwe minor vanuit de faculteit Lucht-en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft in samenwerking met de Sterrenwacht en de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. Tijdens deze minor zullen studenten de interdisciplinaire relatie ervaren tussen het technische en wetenschappelijke domein van ruimtevaart door middel van theorie en op uitdagingen gebaseerde missieopdrachten. Lees meer.
Living Education Lab
Living Education lab is een nieuwe minor vanuit de Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning in samenwerking met ICLON Leiden en ErasmusX. Tijdens deze minor ontwikkelen studenten zich tot vaardige onderwijsvernieuwers en onderzoekers die hun weg weten te vinden in de wereld van onderwijs, technologie en design. Lees meer.
Dit artikel is verschenen in het magazine van Leiden-Delft-Erasmus Universities, een samenwerkingsverband van de drie Zuid-Hollandse universiteiten. Het hele artikel is hier te lezen.