Judi Mesman bij Atlas over hoe kinderen onderscheid maken in kleur

In het programma Atlas wordt de vraag gesteld: hoe leer je een kind om geen onderscheid op kleur te maken? Daarover wordt gesproken met Judi Mesman, hoogleraar The interdisciplinary study of societal challenges, verbonden aan LUC.

Mesman geeft aan dat er vaak wordt gedacht dat kinderen kleurenblind zijn, maar dat er uit onderzoek blijkt dat babies al voordat ze één jaar oud zijn het onderscheid zien tussen mensen met verschillende etnische achtergronden. Daarnaast is zichtbaar dat kinderen een voorkeur krijgen voor de etnitsche uiterlijkheden die ze om zich heen zien. Mesman: 'Iets wat tegelijkertijd gebeurt met hun vermogen om steeds beter onderscheid te maken tussen etnische groepen, is dat ze steeds slechter worden in het onderscheid maken binnen etnische groepen waar ze niet aan worden bloot gesteld.' Volgens Mesman kan dat leiden tot de gedachte 'ze lijken allemaal op elkaar.' Mesman: 'Dat is eigenlijk een beetje de start van een groep als eenheidsworst zien en niet als serie indivduen. Dan liggen stereotypen op de loer.'

Contact

In het fragment wordt ook ingegaan op de rol van ouders. Mesman heeft gekeken naar hoe ouders kinderen voorlezen uit een boek met plaatjes van kinderen met verschillende huidskleuren. Uit dat onderzoek blijkt dat ouders maar zelden de huidskleur benoemen. Mesman en andere onderzoekers stellen dat hoe minder ouders iets benoemen wat er eigenlijk heel duidelijk is, hoe meer kinderen geneigd zijn om juist een sterke voorkeur voor hun eigen groep te hebben en een andere groep af te wijzen. Volgens Mesman is het daarom belangrijk dat ouders de verschillen in huidskleur benoemen, mits dit relevant is. Daarnaast stelt zij dat contact tussen verschillende groepen het allerbelangrijkste is, omdat blijkt uit de theorie dat meer contact tussen verschillende groepen leidt tot minder vooroordelen tussen groepen.

Bekijk het hele fragment hier

Judi Mesman onderzoekt de rol van gender-, cultuur- en sociaaleconomische factoren van ouders en kinderen bij het vormgeven van ouder-kind interacties en ontwikkelingswegen, met speciale focus op observationeel onderzoek naar gevoelig ouderschap. Judi Mesman is decaan van de Leiden University College The Hague (LUC) en hoogleraar in de interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen.