Onderwijsteam LUC genomineerd voor Nederlandse Hogeronderwijspremie

Het onderwijsteam van het Leiden University College The Hague achter het project The Learning Mindset is genomineerd voor De Nederlandse Hogeronderwijspremie, de prijs voor vernieuwend onderwijs in het hoger onderwijs. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft dat op 15 maart bekendgemaakt.

Het team van The Learning Mindset heeft een toolkit ontwikkeld die journaling (vorm van gestructureerde schriftelijke reflectie zoals in een dagboek) integreert in het onderwijs van het Leiden University College. Met de toolkit leren studenten zelf sturing te geven aan hun leerproces door actief en gestructureerd te reflecteren.

Leren van de praktijk

In een eerder interview vertelde universitair docent David Ehrhardt al over de toolkit: 'Studenten in een universitaire setting oefenen veel, in het schrijven van essays, het doen van presentaties en allerlei andere opdrachten. Maar heel vaak oefenen ze alleen maar, zonder duidelijke doelen te stellen en feedback heel bewust te gebruiken om hun prestaties te evalueren en hun doelen bij te stellen. Ze komen dus niet in de cyclus van de doelbewuste praktijk terecht, en leren dus niet zoveel van de praktijk. Het 'skills journal' is een eenvoudig (idealiter handgeschreven) dagboek dat de studenten voor elk van hun opdrachten in LUC-vakken zullen gebruiken om hun leerdoelen, feedback en zelfreflectie bij te houden en op die manier opdrachten te gebruiken om hun vaardigheden bewuster te oefenen.'

Naast het Leidse team zijn ook teams van de Universiteit van Amsterdam en de Technische Universiteit Twente genomineerd voor de prijs. Eind maart moeten de onderwijsteams de jury van de prijs overtuigen met een demonstratie van hun vernieuwende onderwijs. Op 12 mei, tijdens het ComeniusFestival, krijgen de teams te horen of zij 1,2 miljoen, 800 duizend, of 500 duizend euro gewonnen hebben.

De Nederlandse Hogeronderwijspremie is een erkenning voor vernieuwing van het onderwijs op universiteiten en hogescholen en is ook bedoeld als belangrijk teken van waardering voor onderwijsteams die een topprestatie leveren. Daarnaast is het een stimulans voor docenten om te blijven werken aan onderwijsinnovatie en kennisdeling.

Beeld: stockfoto van het Leiden University College The Hague / Marc de Haan