Op jacht naar het absolute nulpunt

In het tv-programma Jekels jacht treedt Diederik Jekel in de voetsporen van acht baanbrekende Nederlandse onderzoekers uit het verleden. Op 26 maart was Heike Kamerlingh Onnes aan de beurt. Lukt het Jekel om net als Kamerlingh Onnes helium vloeibaar te maken?

Helium wordt pas vloeibaar bij een temperatuur van -269 graden Celsius. Dat is slechts 4 graden boven het absolute nulpunt van 0 Kelvin. Dusdanig lastig en gevaarlijk dat toen Kamerling Onnes hier op 10 juli 1908 in slaagde, het nog 15 jaar zou duren voordat het ergens anders ter wereld ook zou lukken.

Diederik Jekel onderzoekt hoe Kamerlingh Onnes dit meer dan een eeuw geleden voor elkaar kreeg. Hiervoor duikt hij in de kelders van het Kamerling Onnes Gebouw, brengt hij een bezoek aan het LION (waar ze ook nu nog helium vloeibaar maken), en spreekt hij met emeritus Hoogleraar Dirk van Delft. Samen met de Leidse instrumentmakers School waagt hij daarna zelf een poging om helium vloeibaar te maken.

Kijk terug

Hoe dicht denk jij dat Diederik Jekel bij het absolute nulpunt weet te komen? Kijk nu de aflevering terug op NPO Start.

Jekels jacht op NPO Start