Rob de Wijk bij de Telegraaf over de ontwikkeling van Europese defensie

De Duitse Bonskanselier Olaf Scholz heeft gezegd dat hij 100 miljard euro wil investeren in defensie. De Telegraaf sprak met Rob de Wijk, Emeritus hoogleraar International Relations and Security aan de FGGA, over de situatie van de Europese defensie.

Volgens Rob de Wijk is de krijgsmacht in Europa de afgelopen decennia afgebroken. Hij denkt dat we de Europese defensie pas weer op orde hebben over 15 jaar. De Wijk: ‘Tien jaar, misschien als je erg je best doet. Veel sneller kan dat niet. Je kunt wel 100 miljard beschikbaar hebben, maar je kunt niet zeggen dan koop ik morgen fregatten of raketten.’ Dit komt omdat het lang duurt om deze te produceren.  De Wijk: ‘Het allerbelangrijkste is dat je iets aan de paraatheid doet van de eenheden van de Europese landen.’ Volgens De Wijk is de paraatheid minder dan 50%. Dat betekent dat je niet meer dan de helft van je troepen kunt inzetten.

De rol van de Verenigde Staten

In het fragment wordt ook de rol van Biden besproken. De Wijk is te spreken van hoe de president het aanpakt op dit ogenblik. De Wijk: ‘Je ziet dat deze man er nog verstand van heeft en weet wanneer je moet escaleren en de-escaleren. Dat vind ik wat minder aanwezig in Europa.' Volgens De Wijk is dat logisch, omdat in Europa vele decennia welvarend en veilig was. Hij merkt ook op dat Biden al op leeftijd is en niet het eeuwige leven heeft. De vraag is daarom wie er na Biden de nieuwe president zal worden en hoe diegene zal handelen.

Beluister het hele fragment hier

Rob de Wijk is hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast is hij ook voorzitter van de National Security Think Tank en columnist voor dagblad Trouw en schrijft hij maandelijks voor Energiepodium.nl.