Studentenwerving mag weer On Campus, maar blijft ook Online

Niet alleen voor het onderwijs maar ook voor de studentenwerving, zijn de afgelopen weken de laatste Corona maatregelen komen te vervallen. Waar de wervingsactiviteiten in het najaar nog gebukt gingen onder allerlei beperkingen in groepsgrootte en looproutes, verwelkomde de Campus Den Haag de afgelopen weken een ruime hoeveelheid studiekiezers, ouders en docenten, zowel online als on campus.

Studenten van de Haagse Bachelor opleidingen pitchen voor bezoekers van de Campus Tours

Best practices

Een aspect aan de studentenwerving is niet veranderd. De Bachelor en Master Open Dagen van de Universiteit Leiden vinden nog steeds voornamelijk online plaats. Met de best practices van twee jaar online werving in het achterhoofd plus de data en conclusies vanuit een groot marktonderzoek onder studiekiezers in de broekzak, zijn de informatiesessies van de Bachelor en Masterdagen dit keer ook weer volledig online. In de eerste week van maart werden er in Den Haag én Leiden verschillende studio’s opgebouwd, op de Schouwburgstraat en Humanity Hub in Den Haag én in het Leidse congrescentrum ECC. Onder begeleiding van een regisseur en technisch moderator presenteerden de FGGA Bachelor - en Master opleidingen zich aan het online aanwezige publiek.

'Door te kiezen voor online open dagen is het bereik van onze (internationale) opleidingen flink vergroot ten opzichte van open dagen op locatie.'

'Online is here to stay', zegt Tim Roumen Communicatieadviseur aan de Faculteit Governance and Global Affairs. 'Oriënterende studiekiezers en ouders nemen vanuit thuis deel aan de online sessies en sturen via hun telefoon vragen in die bij ons binnenkomen. Hierdoor kun je als oriënterende studiekiezer veel informatie over opleidingen verzamelen en vergelijken in korte tijd.'

Na de oriënterende open dagen is het aan de marketing en communicatie afdelingen van de faculteiten om de studiekiezers daadwerkelijk naar de campus op locatie te krijgen tijdens verdiepende wervingsactiviteiten zoals het proefstuderen en de meeloopdagen. Met het volledig openen van het hoger onderwijs, zijn naast studiekiezers ook ouders/begeleiders, decanen en docenten weer welkom. Zo bezocht het Rijnslands Lyceum uit Oegstgeest met een vijftigtal leerlingen uit de vierde klas, vorige week, de Haagse campus om een eerste indruk op te doen in het studiekeuzeproces.

City en Campus Tours

De oriënterende fase voor de Bachelor- en Master werving speelde zich voor de wereldwijde pandemie voornamelijk af op locatie. De Pieterskerk in Leiden vormde het decor voor de Bachelor-opleidingen en de vestigingen van de faculteiten waren de locatie van de Masterdagen. Nieuw dit jaar zijn de City en Campus Tours aanvullend op de online informatiesessies. Bezoekers van de online open dagen hebben een uitnodiging ontvangen om de stad en universiteit te bezoeken. Samen met de andere faculteiten is er gewerkt aan een Haagse City en Campus Tour, om zo het community gevoel en de 'student life vibe' van Den Haag in de spotlight te zetten voor de aankomende lichting studenten. De komende drie weken hebben vrijwel alle FGGA programma’s een verdiepende activiteit op het programma staan, zo zijn er meeloopdagen, proefstudeerdagen en Q&A sessies met studenten, docenten en alumni, wederom zowel online als on campus aangeboden. Het wervingsjaar eindigt in mei voor de bachelor-opleidingen met de studiekeuzedeadline, waar de master programma's tot uiterlijk 15 juni de tijd hebben om zich aan te melden.*

*de aanmelddeadline is afhankelijk van de nationaliten en de vooropleiding van de studiekiezer.

Tekst: Tim Roumen. Foto's: Tim Roumen