Dankbaarheid overheerst bij Ayo Adedokun: ‘Blij met nationale erkenning voor mijn passie voor lesgeven’

Ayo Adedokun, universitair docent aan het Leiden University College The Hague (LUC), was een van de vier finalisten voor de Nationale Docent van het Jaar Prijs voor 2022. De Nationale Prijs is een jaarlijks evenement georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), en het Comenius netwerk. Hoewel Ayo de uiteindelijke prijs niet won, genoot hij van de leerervaring en uitte hij zijn dankbaarheid voor de nationale erkenning. Reinoud Lavrijsen van de Technische Universiteit Eindhoven werd de winnaar.

Ayo Adedokun tijdens de finale van de Docent van het Jaar Verkiezing

Adedokun, politicoloog bij het LUC, was met drie anderen in de race voor de prijs die goed docentschap viert. De verkiezing werd voor de achtste keer gehouden en uitgereikt tijdens een bijeenkomst in het Muntgebouw in Utrecht. De finalisten gaven een mini-college waarin ze hun vaardigheden konden tonen. Ook hebben ze stukken ingestuurd, een video gemaakt, was er een interview op het podium en zijn er gesprekken geweest met de vijfkoppige jury.

Onderwijs geven is zijn roeping

De jury met daarin drie studenten heeft dit jaar in het bijzonder gekeken naar de samenwerking tussen studenten en docent. Ayo Adedokun maakte indruk met de manier waarop hij in coronatijd met zijn studenten omging. Hij ging met ze wandelen om er achter te komen hoe het echt met ze ging. Ook draaide hij jazzmuziek in de pauzes om de studenten innerlijke rust te brengen. En hij organiseerde coaching sessies waarin studenten werden uitgenodigd na te denken en te filosoferen over hun leven na de studie. Het ging daarbij om onderwerpen als loopbaan en verdere mogelijkheden voor zelfontwikkeling. Adedokun won vorig jaar in september bij de opening van het academisch jaar de LUS Onderwijsprijs, de prijs voor beste docent van het jaar van het Leids Universitair Studentenplatform.

‘Het is geweldig om te zien dat mijn passie voor lesgeven nationale erkenning krijgt door deze nominatie. Daar ben ik erg trots op.’

Voor Adedokun is onderwijs geven een roeping en het klaslokaal zijn superpower. Dat benadrukte hij ook tijdens de presentatie in Utrecht, waar hij werd aangekondigd als best geklede kandidaat, geheel in smoking. ‘Het is geweldig om te zien dat mijn passie voor lesgeven nationale erkenning krijgt door deze nominatie. Daar ben ik erg trots op. In minder dan twee jaar na mijn indiensttreding bij de Universiteit Leiden de eindfase van de nationale prijs voor leraar van het jaar bereiken, betekent veel voor me.  Er is veel meer dan winnen. Ik heb ongekende steun gekregen van mijn ongelooflijke studenten aan het LUC, collega's, en het Leids Universitair Studenten Platform (LUS) en het College van Bestuur van de Universiteit. Ik ben dan ook dankbaar voor deze geweldige kans, en ik waardeer de leerervaring.’

Winnaar Reinoud Lavrijsen gaat naar huis met een beurs van 25.000 euro voor onderwijs en/of onderzoek, gefaciliteerd door het Comeniusnetwerk en het Ministerie van OCW. Tevens krijgt hij in het daaropvolgende jaar een erefunctie binnen het Comeniusnetwerk, en gaat hij met een trofee naar huis die is ontworpen door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Tekst: Margriet van der Zee en Rob Dorresteijn

Beeld: Rob Dorresteijn