De kronkelende weg uit de stikstofcrisis in drie interviews en een publiek debat

Stikstofminister Christianne van der Wal noemt stikstofreductie 'onontkoombaar' en ze heeft 25 miljard euro op zak. Is de oplossing van de stikstofcrisis nabij? Hoogleraar Jan Willem Erisman vreest van niet. In drie interviews reageert hij op het plan dat Van der Wal op 1 april presenteerde.

Positief is dat de minister de natuur voorop zet bij het bestrijden van de stikstofcrisis, vindt 'stikstofprofessor' Jan Willem Erisman, hoogleraar milieu en duurzaamheid bij het Centrum voor Milieuwetenschappen van de Universiteit Leiden. 'Er zijn geen geitenpaadjes meer om toch door te gaan met de uitstoot van stikstof.' Hij reageert op het plan dat minister Van der Wal 1 april in een brief presenteerde aan de Tweede Kamer.

Op Nu.nl: 'Ze had al per gebied de reductie moeten aangeven, nu kost het veel tijd'

'De richting is goed, maar ik vrees dat er veel vertraging gaat optreden', zegt Erisman op 4 april op nu.nl. Ze had in haar plan al per gebied heel concreet moeten aangeven hoeveel stikstof moet worden gereduceerd. We weten waar de problemen zitten, we weten hoeveel er gereduceerd moet worden. Toch moeten alle provincies dat nu per gebied gaan vaststellen. Dat leidt tot tijdverlies.'

In Trouw: 'Kijk niet alleen naar boeren, maar ook naar supermarkten'

Er is veel geld om boeren uit te kopen, maar hoe moet het met de boeren die overblijven? In Trouw van 2 april zegt Erisman: 'Als je boeren op lange termijn perspectief wil bieden, moeten veevoerbedrijven, supermarkten, banken en zuivelconcerns laten weten hoe zij boeren gaan helpen om te verduurzamen.' Er is een compleet nieuw verdienmodel nodig, dat niet meer is gebaseerd op meer verdienen als je meer produceert.

In De Gelderlander: 100 km/u rijden bracht niet wat men hoopte

In de Gelderlander gaat Erisman in op de maatregel waardoor we al enkele jaren 100 en geen 130 km/u meer rijden op de snelweg. Het bracht niet wat het kabinet ervan hoopte, maar terugdraaien is geen optie. 'Je kunt alleen naar een hogere snelheid als er in Nederland weer stikstofruimte ontstaat.' En dat is voorlopig niet te verwachten. Natuur & Milieu pleit zelfs voor autoloze zondagen.

Op 6 april debatteert de Tweede Kamer over de stikstofplannen van Minister van der Wal.

Publiek debat op 20 april

Na honderd dagen Rutte IV organiseert de Transitiecoalitie Voedsel een debat met minister Van der Wal, boer Datema en hoogleraar Erisman over de gebiedsgerichte aanpak: toverwoord of achilleshiel? Meer info en aanmelden>

De krantenartikelen:
Nu.nl 4 april