LUMC en universiteit zetten zich samen in voor studentenwelzijn

De Universiteit Leiden heeft afgelopen week de verklaring voor Studentenwelzijn ondertekend. Hiermee zetten het LUMC en de universiteit zich samen in om het welzijn van studenten in Leiden te verbeteren.

De coronacrisis heeft laten zien dat studenten veerkrachtig zijn, maar ook dat zij beter opgewassen zijn tegen tegenslagen als ze kennis en vaardigheden aangeleerd krijgen die hun welzijn bevorderen.  Als faculteit Geneeskunde/LUMC hebben we als taak zorg te dragen voor studentenwelzijn, de persoonlijke ontwikkeling en de weerbaarheid van studenten. Dit zodat hun veerkracht, eigen regie en zelfredzaamheid wordt bevorderd.

Studentenwelzijn in het LUMC

Onder aansturing van onze facultaire coördinator Studentenwelzijn Jolanda Mol wordt er momenteel gewerkt aan een 25-punten plan in het LUMC. Er is daarbij aandacht voor 5 landelijke welzijnspijlers: Awareness voor studentenwelzijn, Preventie en vroegsignalering, hulpaanbod en interventies, professionalisering docenten en begeleiders en binding en veilig studieklimaat. Voorbeelden hiervan zijn het ontwikkelen van een routekaart voor studenten met daarin een overzicht van zaken waar zij tegenaan lopen, het detecteren van studiedruk en digitale tools zoals UNI-life, caring universitiy en de stressbuddy.

Wil je meer weten over de aanpak van studentenwelzijn binnen de universiteit en in het LUMC? Bekijk dan de de themapagina studentenwelzijn

Lees ook het centrale nieuwbericht over het ondertekenen van de verklaring