‘Studenten kunnen bij me terecht als het even niet goed gaat’

Mensen begeleiden en helpen bloeien. Daar draait het werk van Alexandra Blank om. Bij W&N heeft ze twee banen en ze vindt ze allebei top. ‘Juist doordat ik deze twee banen combineer, kan ik ze allebei goed doen.’

‘Tijdens de pandemie ben ik bij het LIACS begonnen als studentcoach. Het is voor velen een zware tijd, en dat geldt ook zeker voor studenten. Vandaar deze nieuwe functie. Studenten kunnen bij me terecht als het niet goed met ze gaat of als ze even ergens over willen sparren. Ik ben hun praatpaal en dat kan over alles gaan. Bij hun studieadviseur kunnen ze terecht voor voor vakinhoudelijk advies, ik ben er voor de rest. En dat werkt hartstikke goed; studenten zijn er positief over, en ik voel me als een vis in het water.

Studenten helpen makkelijker door te stromen

Daarnaast ben ik sinds november 2021 de student wellbeing officer van de faculteit. Ook dit is een functie die is ontstaan door de coronapandemie. We zitten nu in een fase waarin ik allerlei dingen aan het opstarten ben. Zo begeleid ik opleidingen om initiatieven op te zetten die studenten helpen om makkelijker door te stromen in hun studie. Ook studieverenigingen kunnen bij mij aankloppen met ideeën.

Dit zijn twee mooie voorbeelden uit 2021:

1. Studievereniging Life heeft een masterclass mentale gezondheid voor studenten van LST (Instituut LIC) georganiseerd. Daarin zijn ze met elkaar in gesprek gegaan over stress, vrijetijdsbesteding, perfectionisme en falen.
  2. CML heeft coaching-sessies voor masterscriptiestudenten georganiseerd over de mentale kant van het schrijven; hoe voelt het om geschreven pagina’s weg te gooien, wat komt erbij kijken als het niet lukt.

Science filmavond en koor

We moeten nú dingen doen. Studenten hebben het nu nodig

Ik ben van het aanpakken en zet nu in op concrete acties, meer dan op beleid. We moeten nu dingen doen, studenten hebben het nu nodig. Een heel concreet idee is bijvoorbeeld om schrijfcoaches aan te stellen. Van docenten horen we dat studenten het moeilijk vinden om schrijfopdrachten te maken. Dan is het fijn om hulp te krijgen.

Verder ben ik een Science filmavond aan het organiseren en misschien komt er wel een Science Koor. Ook zijn we gestart met intervisie-bijeenkomsten voor de faculteit, Real Talks. Studenten mogen dan een docent interviewen over zijn of haar persoonlijke en professionele groei. Na het interview praten we in kleine groepjes verder over thema’s als falen, toekomst en onzekerheid. Natuurlijk wel met bitterballen en drankjes erbij.

Lunch voor Oekraïense collega's

Momenteel kijken we ook wat we kunnen doen voor mensen die getroffen zijn door de oorlog. Hebben ze uitstel van deadlines nodig? Hebben ze behoefte om elkaar te ontmoeten? Zo organiseren we deze week een lunch voor Oekraïense collega’s en studenten.

Ik word vooral heel blij van mijn werk. De gesprekken met studenten zijn inspirerend en het is fijn als ik wat kan toevoegen. In mijn baan als studentcoach hoor ik wat er speelt, en dat neem ik weer mee in mijn rol als wellbeing officer. Het is echt goud dat ik deze functies kan combineren.’

Vanwege de pandemie stelt het ministerie van Onderwijs geld beschikbaar vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Die NPO-gelden mag je als faculteit gebruiken voor studentenwelzijn en voor een betere doorstroom van studenten. Zo hebben opleidingen binnen FWN de kans gekregen om met de middelen hun mentoraat en tutoraat te versterken. Het budget voor 2021 is inmiddels helemaal opgebruikt, licht Alexandra Blank toe. ‘Dat geeft wel aan dat de middelen echt nodig zijn.’

Tekst: Christi Waanders