Weetjes in de wijk over het placebo-effect

De tuktuk van de European City Of Science Leiden 2022 stuurde de wetenschap op pad naar de wijk. Op het Vijf Meiplein sloeg het placebo-team van Andrea Evers de tent op voor iedereen die meer wilde weten over het effect van woorden en verwachtingen. Beleef de dag van het placebo-efffect in de fotorapportage.

4 april organiseerde het placebo-team een dag voor een inkijkje in hun placebo-onderzoek. In de woorden van Suzanne Derksen: Het placebo-effect is een beetje de ‘Hans Klok’ van de geneeskunde. Alleen al jouw verwachting dat een medicijn werkt of een dokter betrouwbaar is, kan er voor zorgen dat je klachten afnemen. Op het Vijf Meiplein kregen voorbijgangers een flyer of een persoonlijke uitnodiging van een van de masterstudenten Health and Medical Psychology om een VR-bril uit te proberen. Daarmee hebben gezondheidspsychologen Liesbeth van Vliet, Andrea Evers en Janine Westendorp een communicatietraining ontwikkeld voor zorgverleners die zo leren placebo-effecten te optimaliseren en nocebo-effecten te minimaliseren.

(Foto's: Suédy Mauricio)