De Honours Class die klimaatverandering bij de hoorns vat

Het doel van de Honours Class ‘Sustainability Beyond Frustration: Saving the Planet as an Academic Skill’, een internationale en interdisciplinaire samenwerking, is om de ideeën van studenten over duurzaamheid te presenteren aan de experts die ze weten toe te passen.

Een van de docenten is Marc Cleiren, universitair hoofddocent en hoofd van het Personal Development Centre van de Faculteit Sociale Wetenschappen. “Het gaat erom dat studenten, die over een paar jaar deze maatschappij zullen overnemen, leren dat de afstand tussen wat je denkt en wat je doet overbrugbaar is.”

Docent Marc Cleiren staat zijn studenten te woord.

Vooraanstaande wetenschappers

De cursus is een samenwerking tussen de Universiteit Leiden en de Weathermakers, een Nederlands bedrijf dat zich bezighoudt met het herstellen van de biosfeer door wereldwijd ecosystemen en watercycli te restaureren, zoals in de Sinaï-woestijn. Studenten krijgen ook milieuactivist en filmmaker John Liu te spreken, evenals Prof. Dr. John D. Todd, een wereldberoemde bioloog op het gebied van ecologisch design.

Voor student Irthe Schouten (23, Urban Studies) was het overleg met de experts een van de hoogtepunten van de cursus: “Door te praten met internationale experts voelt het allemaal heel tastbaar - alsof we echt ergens een bijdrage aan leveren. Dat is iets wat ik vaak mis in het academisch onderwijs.”

Tastbare producten

Tijdens de afsluitende bijeenkomst van de cursus presenteren vier interdisciplinaire teams van studenten (met toepasselijke namen zoals ‘The Good, the Bad and the Sinai’) hun onderzoek en productideeën. De producten zijn allemaal gericht op het verbeteren van de projecten van de Weathermakers in de Sinaï en elders.

Eén team deelt een pamflet uit waarop staat hoe projectontwikkelaars in stadia vertrouwen kunnen opbouwen met lokale gemeenschappen. Een ander team presenteert een IKEA-bouwplan dat het voor de lokale bevolking mogelijk maakt om hun eigen domes te bouwen. Dat zijn de structuren die de Weathermakers gebruiken om agricultuur zelfs in de droogste gebieden mogelijk te maken.

‘Iedereen een weathermaker’

De rode draad door alle plannen: samenwerking met lokale gemeenschappen moet centraal staan, bij alles wat we doen. “Iedereen wil een gezonde en mooie wereld, maar discussie daarover wordt pas mogelijk wanneer aan de basisbehoeften van iedereen is voldaan.”

De experts zijn zeer te spreken over de voorstellen van de studenten. Pieter van Hout, projectmanager bij de Weathermakers: “Niet alleen wij als bedrijf zijn Weathermakers. Iedereen hier is een weathermaker. Dat is wat de studenten hier hebben laten zien. We hebben heel tastbare producten van ze gekregen. En echte tips voor waar we verder moeten zoeken.”

Blijf doorgaan

Voor Karianne Folkvord Furset (22, Filosofie) bleek de cursus levensveranderend: “Zien hoe je echt verandering teweeg kan brengen was zo’n persoonlijk en professionele openbaring dat ik heb besloten mijn masterkeuze te herzien. De cursus was zo impactvol dat ik nu Environmental Science wil gaan studeren.”

Karianne staat er lang niet alleen voor: de vraag wie er na de cursus nog wil blijven samenwerken met de Weathermakers wordt beantwoord met gejuich en tientallen handen in de lucht. John Liu is een groot voorstander: “Jullie moeten je realiseren dat dit om jullie levens gaat, niet om een oefening. Blijf doorgaan nadat deze cursus is geëindigd. Blijf nadenken. Jullie zullen jezelf er dankbaar voor zijn.”

Tekst: Merijn Mulder
Foto's: Buro JP