Een kijkje achter de schermen tijdens de Leiden Science Family Day

Tijdens de Leiden Science Family Day maakten meer dan 700 bezoekers kennis met de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Jong en oud konden genieten van fascinerende proefjes, rondleidingen, interessante lezingen, spectaculaire stikstofshows en verschillende workshops. Een leerrijke dag met veel (toekomstige) wetenschappers, verbazing en vooral heel veel blije gezichten.

Geen betere manier om te laten zien wat er zich achter de deuren van de faculteit afspeelt, dan ze wagenwijd open te zetten. Op zondag 22 mei kon dan ook iedereen langskomen om even een kijkje te nemen waar al onze wetenschappers zich mee bezig houden.

Op het experimentenplein kropen kinderen zelf in de huid van de wetenschappers door met eigen handen aan de slag te gaan. Met een echte labjas aan, konden ze hun eigen plakkerige slijm maken of een James Webb-telescoop bouwen van lego.

Op het experimentenplein konden kinderen onder andere bloemen kleuren, DNA isoleren uit fruit, ontdekken wat je allemaal met licht kunt doen, en hoe je met bacteriën kan tekenen. Geen betere manier om wetenschap te leren begrijpen dan zelf te kijken, voelen en ermee te spelen.

Een kijkje in het universum

Ook in het Junior Science Lab gaan kinderen aan de slag zoals echte wetenschappers dat doen. In het Reizend DNA lab worden echte cellen gekleurd en bij de workshop Zuren en Basen leert iedereen hoe deze tegenhangers overal in te vinden zijn.

Ook in andere workshops gaat het er vrolijk aan toe. In de computerzaal kan iedereen zelf leren programmeren en verderop wordt er druk gebouwd aan kleurrijke microscopen uit lego.

Vol trots laat Isabella haar opa een molecuul zien dat ze zelf aan het maken is tijdens de workshop ‘Maak je eigen molecuul’.

Om te weten te komen waar de sterrenbeelden ’s nachts aan de hemel staan, wat een zwart gat is en hoe de zon, maan en de aarde nu precies samenwerken, kon je mee op ruimtereis in het mobiel planetarium. ‘Waarom is het in de lente langer licht dan in de winter?’ vroeg een meisje. ‘Kijk maar even mee,’ zegt de student-assistent terwijl ze laat zien hoe de aarde ronddraait.

James Webb in kindertaal

Voor wie dieper in een onderwerp wilde duiken, waren er ook verschillende lezingen door prominente professoren. Zo vertelde Gerard van Westen hoe slimme computerprogramma’s en algoritmes nieuwe medicijnen efficiënter kunnen maken en nam Carlo Beenakker je mee in de quantumwereld. Om meer te leren over duurzaamheidsonderzoek in het buitenlaboratium Levend Lab kon je bij de lezing van Martina Vijver terecht. En van Suzan Verberne was er een introductie in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie.

Ook kinderen kregen de kans om even helemaal ondergedompeld te worden in de astronomie tijdens de kinderlezingen. Wetenschapper Anthony Brown vertelde waarom bestuderen van licht zo belangrijk is voor astronomie. En van hoogleraar Ewine van Dishoeck was er een kinderlezing over de werking van de James Webb-telescoop!

Spelen met stikstof

Op de eerste verdieping van het atrium gingen de ogen wijd open tijdens de shows met vloeibaar stikstof van Stichting Rino.

De studenten natuurkunde maakten er een waar spektakel van met  allemaal gekke proefjes. Jong en oud genoot mee en bestookte de stichting met leuke en interessante vragen.

De grootste en coolste elektronenmicroscopen

Om iedereen een ultieme inkijk te geven in de bijzondere plekken van de faculteit, waren er tenslotte ook nog een aantal rondleidingen. Met tours, zowel in het Engels als Nederlands, konden bezoekers voor het eerst met eigen ogen zien wat er in de meethal, één van de meest trillingsvrije plaatsen ter wereld, gebeurt. En bij het NeCEN konden bezoekers een kijkje nemen bij de grootste en coolste elektronenmicroscopen.

Ook bij de Fijn Mechanische Dienst en de Elektronische Dienst stonden de deuren open. Daar worden de materialen die wetenschappers nodig hebben tijdens hun onderzoek en experimenten zelf gebouwd.

Het was een prachtige en leerrijke dag! We willen dan ook iedereen bedanken die hieraan heeft deelgenomen. Meer foto’s van het event, verschijnen nog op de website. Bekijk hieronder alvast de aftermovie.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of