Living Lab: masterstudenten V&A werken aan innovaties voor ouderen

Door de vergrijzing neemt de druk op de ouderenzorg toe. Hoe zorgen we ervoor dat ouderen gezond en vitaal kunnen blijven leven? In het vak ‘Living Lab’ van de Master Vitality and Ageing (V&A) van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) werken studenten aan actuele vraagstukken rond de gezondheid en het welzijn van ouderen.

Binnen het onderwijsonderdeel krijgen studenten de opdracht om in zeer korte tijd een innovatie te bedenken voor een actueel probleem. De gemeente Leiden en een aantal seniorencoaches van Incluzio hebben hiervoor drie vraagstukken aangedragen. De masterstudenten van V&A hebben de afgelopen maanden gewerkt aan innovaties om gebrek aan beweging, ondervoeding en eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.

Ongezouten mening

Het vak was volgens de studenten een mooie uitdaging. “Het vak is leerzaam, omdat je nadenkt over problemen waar ouderen tegenaan lopen. In het dagelijks leven sta je er – als jong en vitaal persoon – niet bij stil hoeveel uitdagingen ouderen elke dag hebben”, vertelt student Jonne Versluijs. Medestudent Yvonne van der Bent is het daarmee eens. “Dat we zo nauw contact hadden met ouderen was echt een feestje. Ouderen denken zo creatief mee en zijn ongezouten in het geven van hun mening, waardoor ze een waardevolle partner zijn in de samenwerking.”

De studenten hebben tijdens het project ook veel kennis opgedaan over projectmatig werken. “Het is een leerzame manier om de verschillende stappen van projectimplementatie in korte tijd mee te krijgen”, vindt student Aidan Ponjee-Dillon. “Ik was verbaasd over de mate waarin we 'voor het echt' konden nadenken over een maatschappelijk vraagstuk. Zo hebben we contact opgenomen met vrijwilligersinstanties om meer inzicht in mogelijkheden te krijgen, wat het hele project veel relevanter maakte.”

Honours class ouderen

Een van de bedachte innovaties wordt binnenkort in de praktijk geïmplementeerd. “Een van onze groepen heeft een honours class bedacht om eenzaamheid onder ouderen met een migratieachtergrond te verminderen”, vertelt opleidingsdirecteur Jacobijn Gussekloo. In de class komen studenten en ouderen wekelijks samen om naar een college te luisteren en om over verschillende culturele onderwerpen te praten. De aanwezige studenten zorgen ervoor dat alle deelnemers goed betrokken worden bij het gesprek. Daardoor ontstaat een gevoel van verbondenheid en kunnen de aanwezige ouderen nieuwe vriendschappen opdoen.

Wil je meer lezen over de onderwijsinnovaties van onze studenten? Lees het hele artikel op de website van Leren met de Stad.