Panelbijeenkomst Students for Palestine op 24 mei in Den Haag

Students for Palestine – een groep Leidse en Haagse studenten – houden op dinsdag 24 mei een panelbijeenkomst getiteld 'Silencing Palestine' in het Wijnhavengebouw van de Universiteit Leiden in Den Haag.

De studenten willen aandacht besteden aan de diverse aspecten van ‘het Palestijnse verzet tegen apartheid en kolonisten-kolonialisme’ en hebben hiervoor vijf sprekers namens verschillende organisaties uitgenodigd. Ook komen mensenrechten en internationaal humanitair recht ter sprake. De studenten willen Palestijnse rechten, die volgens hen onderdrukt worden, ‘als grondoorzaak van het Palestijns-Israëlitisch conflict’ aan de orde stellen. Dina Zbeidy, Nederlands-Palestijnse academica en docent Sociale Wetenschappen aan de Hogeschool Leiden, is moderator van dit panel.

Groene licht

Eerder kon een dergelijke bijeenkomst van deze studenten niet doorgaan op de universiteit. De universiteit kreeg geen contact met de organisatoren en had onvoldoende informatie over deze bijeenkomst. En dit is wel een van de voorwaarden voor het gebruik van universitaire locaties. De bijeenkomst die al was aangekondigd door de studenten is op 21 maart op een andere locatie in Den Haag gehouden. Inmiddels heeft het college van bestuur met de betrokken studenten gesproken en het groene licht gegeven voor deze nieuwe bijeenkomst waarbij nadrukkelijk iedereen welkom is en uitgenodigd is om mee te praten.

Het panel bestaat uit een aantal korte presentaties en er zal gelegenheid tot vragen zijn. Belangstellenden van binnen en buiten de universiteit kunnen tijdens het panel over de genoemde thema’s in discussie gaan. Aanmelding en registratie voor deze bijeenkomst zijn verplicht.

Het panel vindt plaats op 24 mei van 15.00-17.00 uur in gebouw Wijnhaven in Den Haag. Voertaal is Engels.