Pauline Aarten en Marieke Liem bij EenVandaag over het voorkomen van partnerdoding

Pauline Aarten, universitair docent Criminologie, en Marieke Liem, hoogleraar Sociale Veerkracht en Veiligheid, spraken bij EenVandaag over meer risicofactoren dan alleen huiselijk geweld bij partnerdoding. Dit deden ze naar aanleiding van een onderzoek naar 60 dossiers van partnerdoding.

Pauline Aarten en Marieke Liem bestudeerden de levensloop van de dader en de relatie met het slachtoffer. Hier kwamen vijf verschillende type daders uit naar voren. Gekrenkte daders, ontoerekeningsvatbare daders, blaffende en bijtende daders of uitzichtloze daders. 'Degenen die geen andere weg meer zagen dan het doden van hun partner omdat ze bang waren om hen te verliezen.'

Lees het hele artikel hier

Pauline Aarten is universitair docent bij het Institute of Security and Global Affairs. Ze behaalde haar doctoraat in de Criminologie door het bestuderen van voorwaardelijke straffen in Nederland. Sindsdien is haar focus verbreed door onderzoek te doen naar criminaliteit en slachtofferschap van zware misdrijven. Haar onderzoeksinteresses omvatten ernstige geweldsmisdrijven, de zogenaamde victim-offender overlap, gerechtelijke ervaringen en straftoemeting.

Marieke Liem is hoogleraar Geweld en Interventies aan de Universiteit Leiden, waar zij en haar team de Dutch Homicide Monitor coördineren. Liem is afgestudeerd aan de Universiteit van Cambridge en behaalde haar PhD in Forensische Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Voor ze bij het Institute of Security and Global Affairs kwam, was ze Marie Curie-fellow aan de Harvard University. Haar onderzoeksinteresses hebben betrekking op interpersoonlijk geweld, met specifieke onderzoeksprojecten naar doding in gezinsverband (waaronder partnerdoding, kinderdoding en ouderdoding), de relatie tussen geweld en psychische stoornis, doding gevolgd door zelfdoding, de effecten van langdurige detentie op gewelddadige delinquenten, en internationaal vergelijkend onderzoek naar dodelijk geweld.