Podcast Jort Kelder bezoekt Universiteit Leiden

Presentator Jort Kelder is op tournee langs de meest toonaangevende universiteiten van Nederland. Zaterdag 14 mei deed hij de Universiteit Leiden aan voor zijn NPO Radio 1-programma Dr Kelder en Co en zijn podcast De Jortcast.

Tijdens de uitzending sprak Kelder onder andere met collegevoorzitter Annetje Ottow over de kracht van het Leidse onderzoek. Ook bespraken zij hoe woke de Universiteit Leiden is.

Met hoogleraar Galactische radiosterrenkunde Huib Jan van Langevelde ging het over zwarte gaten. Iedereen heeft ongetwijfeld de foto van het zwarte gat in ‘ons’ sterrenstelsel gezien, maar hoe klinkt zo’n zwart gat? Ook sprak Kelder met archeoloog Alex Brandsen over zijn zoekmachine voor archeologische vondsten.

De uitzending van Dr Kelder en Co is hier terug te luisteren.

Debat over democratie

In het tweede uur volgde een debat over de democratie met hoogleraar Rechtsfilosofie Andreas Kinneging en universitair hoofddocent politicologie Tom Louwerse. Maakt de representatieve democratie Nederland onbestuurbaar? Hoe redden we de politiek? Moeten we burgerraden activeren of moet de gekwalificeerde elite aan de macht komen? Het debat is terug te kijken op YouTube en komende week te beluisteren in de Jortcast.