Podcastserie over het online leven van jongeren

Jonge wetenschappers podcast is een podcastserie over het online leven van jongeren en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Hoe kijken jongeren hier tegenaan en wat zegt de wetenschap? Recente afleveringen: cyberpesten en sexting.

In deze podcastserie praten jongeren over hun ervaringen met verschillende onderwerpen op sociale media. Ook komen onderzoekers aan het woord die de uiteenlopende onderwerpen tegen een wetenschappelijk licht aanhouden.

Cyberpesten

Scholieren Bart en Milo vertellen in de aflevering over cyberpesten hoe ze er tegen aan kijken en wat hun ervaringen ermee zijn. Universitair hoofdocent Pesten en Cyberpesten Mitch van Geel legt uit hoe de wetenschap kijkt naar online pesten.

Luister de aflevering over cyberpesten ››

Sexting

Je hoort het vaak: naaktfoto's of video's van jongeren worden ongevraagd doorgestuurd en online gezet. Waarom sturen jongeren naaktfoto's? Hoe komt het dat foto's nog steeds(te) vaak worden doorgestuurd? En wat zijn de gevaren (en voordelen) van sexting?

Ervaringsdeskundige Britt en Marijke Naezer, cultureel antropoloog en Gender Studies wetenschapper praten over dit onderwerp.

Luister de aflevering over sexting ››

Jonge wetenschappers podcast

Een podcast over online leven en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Hoe kijken jongeren hier zelf tegenaan? En wat zegt de wetenschap? Deze podcastserie is ontwikkeld in het kader van het onderzoeksprogramma Sociale Veerkracht & Veiligheid van Universiteit Leiden.

Abonneer je op de Jonge wetenschappers podcast