Feestelijke opening tentoonstelling LAFV en FdR: 'Snijpunt van Kunst en Wetenschap'

Op initiatief van de Kunstcommissie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid vond vrijdag 20 mei 2022 in de C-gang van het Kamerling Onnes Gebouw de feestelijke opening plaats van de fototentoonstelling van de Leidse Amateur Fotogragen Vereniging (LAFV).

Naast foto’s van verschillende Leidse fotografen zijn ook bijpassende haiku’s te bewonderen. Deze zijn speciaal voor deze tentoonstelling door de Leidse Haikukern geschreven. Het thema van deze tentoonstelling, 'Snijpunt van kunst en wetenschap', is ook in de context van Leiden City of Science 2022 relevant.

Op de opening waren medewerkers, studenten, leden van de LAFV, leden van de Haiku Kring Nederland en Leidse Haikukern en leden van andere facultaire kunstcommissies aanwezig. Deze samenwerking met de LAFV en de Leidse Faculteit der Rechtsgeleerdheid zal naar alle waarschijnlijkheid resulteren in een jaarlijks terugkerende tentoonstelling.

De eerste reacties op de tentoonstelling waren enthousiast. Voornamelijk de combinatie van haiku’s en foto’s vonden vele aanwezigen bijzonder. "Door de Haiku’s blijf je langer kijken naar de foto’s en ontdek je nieuwe dingen die je op het eerste gezicht niet zouden zijn opgevallen", aldus een van de aanwezigen. De faculteit mag na de tentoonstelling twee tot drie foto’s houden. De kunstcommissie roept medewerkers daarom op om eventuele voorkeuren via de mail (artcommissionlawschool@law.leidenuniv.nl) door te geven.

Onderweg op de route door het gebouw richting de C-gang (naast het OIC) zijn ook nog twee nieuwe aanwinsten van de faculteit te bewonderen. Joost Wensveen, ook aangesloten bij de LAFV, heeft in de Lorentzzaal van het Kamerling Onnes Gebouw, de Oude bibliotheek en het Observatorium op de Oude Sterrewacht enkele bijzondere foto’s geschoten welke door de faculteit zijn aangekocht. De foto van de Lorentzzaal hangt op de Oude Sterrewacht en de foto’s van de bibliotheek en het observatorium hangen op het Kamerling Onnes Gebouw. Een uitwisseling die symbool staat voor de verbondenheid tussen beide gebouwen.

De tentoonstelling van de LAFV zal de komende twee maanden nog te zien zijn in de C-gang van het Kamerling Onnes Gebouw. Externen kunnen op zaterdag en zondag tussen 14.00 en 17.00 uur, na aftekening bij de balie, de tentoonstelling komen bekijken.

De kunstcommissie staat open voor ideeën, initiatieven en input. Ze zijn te bereiken op bovenstaand e-mail adres en via de Instagrampagina @kunstkog. Medewerkers en studenten kunnen ook een van de leden persoonlijk aanspreken (Pascal Lemoine, Marian Hoeber, Emke van Breugel, Julie Külsen).

De LAFV is de Leidse Amateur Fotografie Vereniging. In 2022 vieren zij hun 100-jarig bestaan. Bekijk de website Leidse Amateur Fotografen Vereniging - (lafv.nl) voor meer informatie. Op 11 juni organiseren ze een symposium met het thema ‘Photography meets Science and the City’. Inschrijven voor dit evenement is nog steeds mogelijk.

De Leidse Haikukern is onderdeel van de Haiku Kring Nederland. Zij zijn sinds 2015 in Leiden actief en komen gedurende het jaar een aantal keer bijeen om samen te spreken over het schrijven van haiku’s. Meer informatie is te vinden op Kern Leiden - Haiku.nl.