Uitslag universitaire verkiezingen: verschuiving in studentgeleding

De uitslagen van de universitaire verkiezingen 2022 zijn bekend. De studentengeleding van de Universiteitsraad ziet er een stuk anders uit dan de afgelopen twee jaar. In tegenstelling tot vorig jaar kregen niet alle studentenpartijen die zich dit jaar kandidaat stelden een zetel.

Update 14 juni 2022: De partij Belang van Omar heeft zich teruggetrokken. Lijsttrekker, en enig lid van de partij, Omar Ghaly kan de functie in de Universiteitsraad niet combineren met een opleiding die hij volgt. De zetel gaat nu naar CSL.

De studentengeleding van de Universiteitsraad telt zes partijen op acht zetels.

Het aantal zetels per partij in 2021 en 2022.

LVS en PBMS krijgen er ten opzichte van vorig jaar een zetel bij, terwijl LSP en ONS allebei een zetel verliezen. De nieuwe partij Belang van Omar wist ook een zetel te bemachtigen ten koste van CSL die dit jaar geen plek krijgt in de Universiteitsraad.

In totaal stemden 5240 studenten, waarmee het opkomstpercentage op 15,2 procent komt. Dit is ruim een procent minder dan vorig jaar.

Faculteitsraden

Ook de studentengeledingen van alle Faculteitsraden en de Studentenraad van het LUMC zijn gekozen. Kijk hier voor alle uitslagen. De opkomstpercentages verschillen sterk tussen de faculteiten. Bij Governance and Global Affairs en Sociale Wetenschappen stemden respectievelijk 11,8 en 13,8 procent. Bij Wiskunde en Natuurwetenschappen en Geneeskunde was dat 19 en 24,8 procent.

Bekijk ook de verkiezingsuitslag van de medewerkerspartijen.