Videoserie: Samenwerking met China in de dagelijkse praktijk

Wat biedt de samenwerking met Chinese partners ons? Hoe ontstaat de interesse bij Leidse wetenschappers om met hun collega’s in China samen te werken? In drie korte films laat Universiteit Leiden zien hoe gezamenlijke projecten eruitzien.

Voorzitter van Regiogroep China Joanne van der Leun vertelt in de eerste film over de samenwerking met China en waarom deze belangrijk is. Ook zien we andere wetenschappers en studenten vertellen over wat ze leren van hun buitenlandse collega’s.

Groene steden

De tweede film laat zien hoe wetenschappers en stedenbouwkundigen bezig zijn om steden te vergroenen en gebouwen te verduurzamen. Ze kijken wat hiervan de effecten op biodiversiteit zijn, maar ook naar het effect op inwoners van steden.

Emotionele ontwikkeling kinderen

Veel data over de emotionele ontwikkeling van kinderen die minder makkelijk toegang hebben tot de sociale wereld, zoals slechthorenden en kinderen met autisme, komt uit het Westen. De derde video laat zien hoe Chinese en Leidse wetenschappers samenwerken om ook meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van Chinese kinderen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Meer weten over onze samenwerking met China?

Heb je inspiratie opgedaan tijdens het bekijken van de voorbeelden in de video's of ben je op zoek naar meer informatie over deze samenwerkingen? Neem dan contact op met de Regiocoördinator, Annemarie Montulet. Zij vertelt je graag meer.

Video's over Indonesië en Latijns-Amerika

Dit is het tweede deel van onze videoserie over regio’s waar wij mee samenwerken. Bekijk de video's over Indonesië. In de week van 6 juni verschijnt het laatste deel van de videoserie en dat gaat over Latijns-Amerika.

Universiteit Leiden en internationalisering

Wetenschap stopt niet bij de grenzen van ons land. Elke dag werken we hard om Universiteit Leiden een ‘local hub for global challenges’ te laten zijn. We leiden zowel Nederlandse als internationale studenten op tot wereldburgers, waarbij we focussen op (maatschappelijke) vraagstukken dichtbij en ver weg. De kennis en inzichten die voortvloeien uit het verbinden van nationale en internationale perspectieven leiden tot sterker onderzoek en onderwijs. Hiervoor werken onderzoekers en medewerkers intensief samen met collega’s in vrijwel alle landen van de wereld. Daarnaast heeft de Universiteit Leiden afspraken over samenwerking met bepaalde landen/regio’s waaronder China, Indonesië en Latijns-Amerika.