Hans Frankenlezing door Aleid Wolfsen, voorzitter Autoriteit Persoonsgegevens

Op 20 mei 2022 organiseerde eLaw, het Centrum voor Recht en Digitale Technologie van de Universiteit Leiden voor de derde keer de Hans Franken-lezing. Dit jaar werd de lezing verzorgd door Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond van Nederland.

In zijn lezing, getiteld ‘Hoedster van de grondrechten in de digitale rechtsstaat?’, ging de heer Wolfsen in op het grondrechtelijke karakter van de bescherming van privacy en persoonsgegevens en de rechtsstatelijkheid van het toezicht hierop, zoals de check and balances in het systeem.

Aleid Wolfsen is sinds 2016 voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In 2019 kozen de Europese toezichthouders, verenigd in de EDPB, Aleid Wolfsen tot hun vicevoorzitter. Voor zijn benoeming tot voorzitter van de AP heeft Wolfsen zowel in de politiek gewerkt als binnen de rechterlijke macht. Eerder was hij rechter in Amsterdam, vicepresident van de rechtbank Haarlem, Tweede Kamerlid voor de PvdA en burgemeester van Utrecht.

De Hans Franken-lezing wordt vanaf 2018 jaarlijks gehouden door wetenschappers of prominenten die zich bezighouden met ontwikkelingen op het gebied van technologie en recht.