Leiden Law Cast: De slavernij & de Somerset Case met Egbert Koops

Leiden Law Cast is een podcast voor iedereen die meer wil weten over actuele juridische onderwerpen, gemaakt door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

Irem Çakir (L) en Hamza Duprée

De Leiden Law Cast maakt juridische informatie behapbaar en schijnt een licht op alle laatste actualiteiten en wetenschapsnieuws. De Leiden Law Cast wordt gepresenteerd door studenten Irem Çakir en Hamza Duprée. Per aflevering bevragen zij een van de wetenschappers van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid over een onderwerp uit de juridische actualiteit.

Op 22 juni 2022 was het 250 jaar geleden dat de erg invloedrijke Summerset Case werd gewezen. Deze zaak met sterke precedentwerking staat te boek als sleutelmoment in het abolitionisme. Om deze reden de perfecte aflevering in aanloop naar Keti Koti! Wat hebben een slaafgemaakte man, een Quaker, een porseleinmagnaat en een gonzo-journalist avant la lettre met elkaar te maken? En hoort Nederland excuses aan te bieden voor het slavernijverleden?

De Leiden Law Cast is ook te beluisteren via de volgende links: