Rose Vossen wint Young Star Award 2021

Rose Vossen is uitgeroepen tot winnaar van de Young Star Award 2021. De Life Science and Technology-student ontving de prijs maandag uit handen van Ewine van Dishoeck, de grondlegger van de award. Vossen wint een cheque van 2.500 euro voor haar uitzonderlijke resultaten als bachelorstudent. Tijdens haar bachelor-eindproject onderzocht ze welke veranderingen in het DNA zorgen voor zeer hoge efficiëntie in geïsoleerde bakkersgistmutanten.

Onder het mom van een bestuursvergadering van S.V. LIFE over financiën werd Vossen maandag naar het atrium in het Gorlaeus Gebouw gelokt. Maar niets bleek minder waar, want in plaats van een vergadering stond haar een verrassingsceremonie met taart en champagne te wachten. Onder toeziend oog van de juryleden, docenten en vrienden nam Vossen de prijs in ontvangst. Het gewonnen bedrag wordt beschikbaar gesteld door het Van Dishoeck-de Zeeuw Fonds, een fonds op naam bij het Leids Universiteits Fonds.

Onder toeziend oog van haar vrienden kreeg Rose de Young Star Award uitgereikt

Vossen haalde een van de hoogste cijfers ooit

Tijdens de laudatio werd Vossen door TU-docent Robert Mans geprezen om haar tomeloze inzet: 'Toen je bij me aanklopte op zoek naar een plek voor je BSc-eindproject was ik direct laaiend enthousiast vanwege de extreem goede resultaten die je had behaald bij mijn vakken.' Mans had echter een probleem: er waren geen begeleiders meer om een extra project te organiseren. Dat was gelukkig snel opgelost. 'Na overleg met mijn collega Rinke van Tatenhove-Pel besloten we dat we met jou het avontuur wel aandurfden en samen als jouw directe begeleiders op te treden.' Dat Mans en Van Tatenhove-Pel daar geen spijt van kregen, bleek wel uit het eindcijfer dat Rose voor haar eindproject kreeg: een 9,5. Een van de hoogste cijfers die de docenten de afgelopen vijftien jaar gaven voor een BSc-eindproject.

Moeilijke keuze voor jury

Naast Vossen stonden Flory Olsthoorn (Biologie), Daan Hoogers (MST) en Koen Schouten (Natuurkunde) op de shortlist voor de Young Star Award 2021. De jury vond het moeilijk om een keuze te maken, maar wees Vossen uiteindelijk aan als de terechte winnaar. 'Ik ben echt verbaasd, ik ben er volop ingetuind', zei Vossen. 'En jullie wisten er allemaal van!', lachte ze al wijzend naar haar bestuursgenoten en vriend. 'Ik vind het winnen van deze prijs echt een eer, heel erg bedankt!'