Russische schrijver Maxim Osipov naar Universiteit Leiden

De Russische schrijver en cardioloog Maxim Osipov komt een jaar lang naar Nederland om in Leiden college te geven over de Russische literatuur, zijn eigen werk en de politieke situatie in Rusland.

Na kritiek op de oorlog in Oekraïne zag hij zich gedwongen zijn vaderland te ontvluchten. In Rusland won Osipov verscheidene literaire prijzen. Zijn werk is ook in Nederland en de rest van Europa zeer positief ontvangen. Hij schreef onder meer de verhalenbundel ‘De wereld is niet stuk te krijgen’ en in september verschijnt een tweede verhalenbundel: ‘Kilometer 101’.

Aan de universiteit krijgt hij een zogenoemd gastschrijverschap. Hij start eind augustus.

Voor informatie over de colleges van Maxim Osipov kunt u contact opnemen met Otto Boele van Russische Studies.