VU Amsterdam wint zesde editie Max Rood Pleitwedstrijd

Vrijdag 24 juni 2022 vond de zesde editie van de Max Rood Pleitwedstrijd plaats. De interuniversitaire arbeidsrechtelijke pleitwedstrijd kon de afgelopen twee jaar helaas niet doorgaan vanwege het coronavirus, maar dit jaar hebben teams van vier universiteiten het weer tegen elkaar opgenomen in de prachtige Moot Court-zaal. De dag werd georganiseerd door de arbeidsrechtelijke studievereniging Sine Labore Nihil en de afdeling Sociaal recht van de Universiteit Leiden.

In de eerste ronde stonden de teams van de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam en de VU Amsterdam en Rijksuniversiteit Groningen tegenover elkaar. Met een week voorbereidingstijd hebben zij vrijdagochtend een standpunt bepleit over de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. Het niveau van de pleidooien was erg hoog en het was lastig voor de rechters om de twee beste teams uit te kiezen. Uiteindelijk mochten de teams van de Universiteit Leiden en de VU Amsterdam het tegen elkaar opnemen in de finale.

Het winnende team van de VU Amsterdam

De voorbereidingstijd voor de finalecasus over een ontslag op staande voet bedroeg slechts anderhalf uur. In de tussentijd gingen de overige teams met elkaar poolen en hebben de rechters Leiden per boot verkend. Ondanks de korte voorbereidingstijd waren de pleidooien opnieuw erg goed. Na lang beraad van de rechters behaalde het team van de VU Amsterdam een nipte overwinning en kon het team de Max Rood-wisselbokaal in ontvangst nemen.

Na afloop van de pleitwedstrijd is de geslaagde dag met elkaar gevierd tijdens de borrel bij Barrera. Aansluitend hebben de organisatie, de rechters en de winnaars gedineerd bij Het Prentenkabinet. Na twee jaar afwezigheid was het opnieuw een zeer geslaagde dag, die de komende jaren zeker opnieuw zal worden georganiseerd. Speciale dank gaat uit naar alle rechters, Yvonne Erkens en Marije Schneider van de afdeling Sociaal recht, Maikel Doting van studievereniging Sine Labore Nihil en Pels Rijcken.

Meer weten over de Max Rood Pleitwedstrijd? Kijk hier.