Podcast: hoe onze interesse in de ruimte ons helpt op aarde

Wat heb jij nou aan astronomie? De podcast Cosmic Perspectives onderzoekt de impact van Nederlandse astronomie op onze samenleving: van het opbouwen van positieve internationale relaties tot de ontwikkeling van baanbrekende technologie.

Podcastmaker Callum Griffiths duikt in de grootste astronomische ontdekkingen van de afgelopen decennia. Samen met astronomen vertelt hij hoe je astronomie kunt gebruiken voor diplomatie, voor ontwikkeling en technologieoverdracht.

Astronomie is meer dan fundamenteel onderzoek

'Deze podcast laat zien dat astronomie niet alleen een opwindend en inspirerend onderzoeksgebied is,' stelt de Leidse hoogleraar George Miley. 'Astronomie kan ook op een unieke manier bijdragen aan internationale ontwikkeling, mondiaal onderwijs en diplomatie. Vaak met de Nederlandse astronomische gemeenschap aan de leiding.'

Vier astronomen vertellen over hun ervaringen

In de podcast vertellen vier invloedrijke astronomen over hun ervaringen. Miley vertelt verhalen over astronomie die bruggen bouwt tussen conflicterende naties. Hoogleraar Heino Falcke (Radboud Universiteit) vertelt over het verenigen van de wereld om een zwart gat te fotograferen. Hoogleraar Ewine van Dishoeck (Universiteit Leiden) bespreekt de diplomatie en de technologie achter de James Webb-ruimtetelescoop. En astronoom David Prinsloo (ASTRON) bespreekt hoe het heelal onomstotelijk de beste proeftuin voor innovatie is.

Beluister de podcast (Engels)

Cosmic Perspectives: Dutch Astronomy in Wider Society is nu beschikbaar op alle belangrijke podcastplatforms. Ze zijn te bereiken via Anchor.fm.

Luister via Anchor.fm