Universiteit Leiden

nl en

‘We moeten er samen voor zorgen dat de faculteit een respectvolle en veilige omgeving is’

Studenteninitiatief COOP zet zich in voor een respectvolle en veilige academische omgeving. Een verslag van de activiteiten van de afgelopen maanden.

Een recent rapport van Foundation for Individual Rights in Education toont aan dat 80% van de Amerikaanse college studenten zichzelf regelmatig censureert en moeilijke gesprekken uit de weg gaat. Uit adviesgesprekken met zowel studenten en docenten aan de Faculteit Geesteswetenschappen blijkt dat zij deze problematiek herkennen.

Zelfvertrouwen en compassie

Studenteninitiatief COOP zet zich in voor een academische omgeving waar studenten ideeën op een respectvolle manier kunnen ontwikkelen. Om van ‘COnflicterende OPinies’ naar ‘COOPeratie’ te komen, streeft het initiatief naar een inclusieve dialoog. In dat kader zijn verschillende evenementen georganiseerd om studenten communicatievaardigheden aan te bieden die zij kunnen inzetten bij het aangaan van complexe, al dan niet controversiële discussies. Zo is er gewerkt aan de vaardigheden ‘zelfvertrouwen’ en ‘compassie’.

Tijdens de COOP-evenementen was daarnaast ruimte voor open discussies. Alle studentdeelnemers benadrukten dat een veilige, diverse, en inclusieve leeromgeving cruciaal voor hen is. Tegelijkertijd hebben verschillende studenten echter aangegeven dat zij tijdens colleges te maken hebben gekregen met microagressies en discriminatie. Ook gaven zij aan dat taalgebruik in colleges een belangrijke kwestie is. Taal is niet neutraal, maar politiek, sociaal en cultureel, omdat we hiermee ons begrip van de wereld proberen te vormen. Tot slot gaven de studenten aan dat zij een ongelijke machtsdynamiek tussen studenten en docenten in colleges ervaren, mede door cijferbeoordelingen en participatie-evaluaties. Zij hadden hierdoor regelmatig de neiging om zichzelf te censureren.

Vervolgens is in verschillende COOP-evenementen gewerkt aan concrete ideeën en strategieën voor studenten en docenten om een inclusieve leeromgeving te bewerkstelligen. Studenten kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van geweldloze communicatie wanneer ze zich door een ander oncomfortabel voelen. Zo kunnen ze een koffiegesprek voeren met de persoon met wie ze het oneens zijn. Daarnaast kunnen studenten solidair met elkaar zijn tijdens college, ongewenst gedrag (anoniem) rapporteren en deelnemen aan D&I-initiatieven aan de Faculteit Geesteswetenschappen. Docenten dienen zich bewust te zijn van de ongelijke docent-studentmachtsdynamiek, hun mogelijke vooroordelen, en hun verantwoordelijkheid als moderator in de les die het gesprek van exclusie naar inclusie kan sturen. Volgens Mo Gordon vormt taalgebruik sociale identiteiten, en kunnen wij exclusie bestrijden door het bewust worden van hoe wij linguïstisch gesocialiseerd zijn en worden. Het is beter om inclusief taalgebruik te oefenen en te leren van onze fouten dan alle D&I-gesprekken te vermijden.

Toekomst

Deze inzichten zijn een eerste stap aan (non-)acties die wij, als academische gemeenschap, kunnen ondernemen om een diverse en inclusieve leer- en lesomgeving te promoten waarin iedereen zich zelfverzekerd, veilig, en gerespecteerd voelt. COOP zal in samenwerking met de POPcorner nog een paneldiscussie over de Gedragscode aan de Faculteit Geesteswetenschappen organiseren gedurende het volgende semester.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.