Mozaïek 2.0-beurs voor Rüya Akdağ

Rüya Akdağ maakt onderdeel uit van een onderzoeksteam met als doel sociale angst verder te bestuderen. De Leidse psycholoog ontvangt de beurs voor haar promotieonderzoek naar de rol van emoties en cognitie in het ontstaan en voorkomen van sociale angst bij jongeren.

Rüya Akdağs onderzoeksinteresse ontstond tijdens haar stage voor de research masteropleiding Cognitive Neuroscience, waarin ze leerde over autisme en sociale angst, en hoe dit gekoppeld is aan de maatschappij.

Rüya Akdağ

Onderzoek

Adolescenten met sociale angst vermijden sociale situaties en worden vaak afgewezen door hun leeftijdsgenoten. Dat resulteert in eenzaamheid, een laag welzijn en een lage kwaliteit van leven. Om dit te voorkomen wordt in dit project onderzocht of sociale angst wordt beïnvloed door cognitieve en affectieve stoornissen. Daarnaast wordt bekeken of de regulatie van beide stoornissen via toegankelijke digitale interventies adolescenten kan helpen om te leren omgaan met hun sociale angst.

Akdağ vindt het belangrijk dat haar project ook goed te interpreteren is voor de onderzoeksgroep – adolescenten – zodat zij met de resultaten en hopelijk effectieve middelen aan de slag kunnen. Ze wil dit realiseren door veel blogs te schrijven over haar onderzoek. Het is voor het eerst dat ze individueel onderzoek gaat uitvoeren waarvoor ze kan vertrouwen op haar ervaring als onderzoeksassistent en haar kennis en kunde met alle facetten van onderzoek. Milica Nikolic en Mariska Kret zullen haar begeleiden tijdens haar promotie.

Mozaïek 2.0

Mozaïek 2.0 is een promotiebeurzenprogramma van de NWO dat gericht is op de in Nederland ondervertegenwoordigde groep afgestudeerden met een migratieachtergrond uit Afrika, Azië, het Caribisch gebied, Midden- en Zuid-Amerika en Turkije, om zo een meer inclusieve werkomgeving binnen Nederlandse universiteiten te bevorderen. Dit jaar krijgen 13 promovendi de beurs, waaronder drie uit Leiden.
Meer over Mozaïek 2.0