Szilvia Biro vertelt in de Volkskrant wat er omgaat in het hoofd van een baby

De wetenschapsredactie van de Volkskrant zoekt antwoord op grote, eigenlijk niet te beantwoorden vragen van lezers. Op 6 augustus 2022 was de vraag: wat gaat er om in het hoofd van een baby? Een aantal experts- waaronder universitair docent Szilvia Biro - legt uit dat dat heel wat meer is dan lang werd gedacht.

"Vanaf ongeveer 6 maanden kunnen baby's al een beetje in het hoofd van een ander kruipen", zegt Szilvia Biro werkzaam aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen. Biro maakt tevens deel uit van het Babylab-team van de Universiteit Leiden. In het Babylab onderzocht zij of baby's van 7 en 9 maanden oud kunnen afleiden wat het doel van iemand is.

Ook valt op te maken uit ander onderzoek van Biro en haar collega's dat baby's net als volwassenen gebruikmaken van het principe van 'efficiënte actie': het idee dat een doelgerichte handeling logisch moet zijn. "Baby's beschikken al heel jong over een vorm van logica als ze het gedrag van een ander proberen te begrijpen", aldus Szilvia Biro.

Meer weten?

Lees het volledige artikel 'Dit gaat er om in het hoofd van een baby en dat is veel meer dan lang werd gedacht' in de Volkskrant (€)