Universiteit Leiden

nl en

Aafje de Roest in de NRC over hiphopteksten tijdens Nederlands les

Promovendus Aafje de Roest vertelt in de NRC hoe hiphopteksten bespreken tijdens de literatuurles jongeren kan uitdagen om ook een boek op te pakken.

‘Hiphop als literatuurgenre aanbieden, bleek interesse aan te wakkeren in het werk van Anton de Kom, Confrontaties van Simone Atangana Bekono of De Geschiedenis van mijn seksualiteit van Tobi Lakmaker. Deze werken gaan in op onderwerpen als kolonialisme, racisme en seksualiteit, die in hiphopnummers vaak aan bod komen,’legt De Roest uit.

‘In Nederland is nog uitvoerig onderzoek nodig om te zien wat hiphop als literatuur aanbieden, betekent voor in het onderwijs. Maar in de VS is via onderzoek al gebleken dat hiphop in de klas lezen zeker stimuleert. Door hiphop kunnen jongeren dus leeshonger krijgen.’ 

Meer weten?

Lees het artikel op de website van het NRC.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.