Dagboek van Laura Kamsma: met de trein naar EAIE conferentie in Barcelona

Een week lang hield Laura Kamsma, teamleider van het International Office van onze faculteit een dagboek bij tijdens haar bezoek aan de EAIE conferentie. Haar verslag lees je hier.

Laura aan het werk in de trein

Maandag 12/9

Off we go! Samen met zeven andere collega’s van SOZ, Geesteswetenschappen, Sociale Wetenschappen en Archeologie vertrekken we om 11 uur ’s ochtends met de trein vanuit Rotterdam. We gaan op weg naar de jaarlijkse conferentie van de European Association of International Education (EAIE). De reis verloopt voorspoedig, we stappen over in Parijs en komen ’s avonds aan in Barcelona. Onderweg bereid ik me voor op de conferentie, zwaai ik naar flamingo’s, luister ik een podcast en klets ik met collega’s.

Sagrada Familia

Dinsdag 13/9

Mijn vrije ochtend besteed ik aan een supersnel bezoekje aan wat toeristische highlights in Barcelona: de Sagrada Familia en Gaudi’s Casa Mila. Werk gaat ook gewoon door dus terug in mijn hotel is het tijd voor mails en online meetings. Einde middag wordt de conferentie officieel geopend en daarna haast ik me naar de Tsjechische receptie. Tsjechië is een populaire bestemming voor FGGA studenten en onze partner, Anglo-American University, heeft ons uitgenodigd om onze goed lopende samenwerking te vieren. In de avond zie ik de andere Leidse collega’s voor een gezellig etentje.

De stand van Universiteit Leiden

Woensdag 14/9

Vandaag gaan alle stands open en begint het ‘echte werk’. Universiteit Leiden heeft een eigen stand waar je kunt afspreken met (potentiële) partners en geïnteresseerden kunnen algemene informatie krijgen over de uitwisselingsopties bij de Universiteit Leiden. Dit is een handige manier om het eerste contact te leggen met een buitenlandse instelling. Als hoofd International Office focus ik me momenteel meer op het beheer en de kwaliteit van ons huidige FGGA partnerbestand, dan dat ik op zoek ben naar nieuwe partners. Met twaalf meetings op de planning is het flink doorwerken, maar het is zo leuk om eindelijk onze partners te ontmoeten. Dit komt de relatie ten goede en maakt het makkelijker om lopende issues te bespreken. Ik spreek onder andere onze partners uit Chili, UK, Zwitserland, Tsjechië en de Filipijnen, teken namens Bestuurskunde een uitwisselingscontract met een partner in Frankrijk en heb voor LUC en ISGA een oriënterend gesprek met een potentiële partner in Italië. ’s Avonds is het weer tijd voor een netwerkevent, een mooi moment om ervaringen uit te wisselen én verschillende tapas uit te proberen.

De conferentiezaal van bovenaf gezien

Donderdag 15/9

Ook vandaag heb ik weer flink wat meetings op de planning staan. Het is heel leerzaam om van partners te horen waar zij tegenaan lopen op het gebied van internationalisering. Het is ook mogelijk om inspiratiesessies te volgen en deel te nemen aan discussiegroepen. De hot topics deze conferentie zijn duurzaamheid en inclusie, waaronder duurzaam reizen. Vanuit het Erasmus+ programma is er een nieuwe subsidie om reizen met de trein onder studenten te stimuleren. Ik loop langs andere stands en spreek met vertegenwoordigers uit alle werelddelen over uitwisseling en ‘buitenlandervaring’ in de breedste zin van het woord. Ik merk dat er ook interesse is vanuit onze huidige partners om op andere gebieden opties tot samenwerking te verkennen, zoals stages en studenten research projecten. Dit sluit aan bij de doelstelling van het FGGA International Office om meer verschillende soorten buitenlandervaring aan te bieden aan studenten – een mooi begin!

Uitzicht vanuit de trein

Vrijdag 16/9

De week is voorbij gevlogen. Eenmaal in de trein praat ik nog wat na met collega’s. Iedereen heeft veel inspiratie opgedaan. Ik begin meteen aan de follow-up van de meetings die ik heb gehad en geniet ondertussen van het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeën en het uitgestrekte landschap. Toevallig zit onze partner KU Leuven in dezelfde trein en stappen we samen over van Paris Gare de Lyon naar Paris Gare du Nord. Nog een klein stukje naar huis en dan is het weer tijd om afscheid te nemen van m’n collega’s.

Tekst: Laura Kamsma

Reizen met de trein? Doen!
De trip naar Barcelona heb ik als heel makkelijk en comfortabel ervaren, ik heb nergens in de rij moeten staan en kon prima werken onderweg. Ik zou het iedereen aanraden!

Link naar top-up Erasmus+ green travel
Link medewerkerswebsite reizen met de trein