Universiteit Leiden

nl en

Een duurzamer Leiden dankzij citizen science

In de Leiden Municipality Challenge onderzochten 25 studenten hoe Leiden duurzamer kan worden. Hierbij schakelden zij de hulp in van de inwoners van de stad. ‘Wanneer burgers zelf deelnemen aan het onderzoeksproces, begrijpen zij beter hoe de wetenschap in elkaar steekt.’

Leiden heeft grote ambities als het gaat om duurzaamheid. Zo moet het gebied rondom het station in 2025 de duurzaamste kilometer van Nederland zijn. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een stad verduurzamen?

Advies aan gemeente

Onder begeleiding van coaches van The Young Academy Leiden en in samenwerking met het Citizen Science Lab hielden studenten zich een halfjaar lang bezig met deze vraag. Zo werd er onder andere gekeken naar de afvalverwerking van bioscopen, de verkeersveiligheid rondom het station, hoe jongeren denken over duurzaamheid en de inrichting van green spaces.

Dat laatste zijn groene plekken in de stad, zoals parkjes en grasvelden. Masterstudent biomedische wetenschappen Janneke schreef met haar groepje een advies aan de gemeente over hoe deze het beste ingericht kunnen worden. ‘Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar mensen vinden het heel belangrijk dat er genoeg prullenbakken in een green space staan.’

Citizen science

Binnen het project stond citizen science centraal, een manier van onderzoeken waarbij je het publiek bij meerdere fases van het proces betrekt. In dit geval waren het bioscoopmedewerkers, middelbare scholieren, passanten van het stationsgebied en andere studenten die bijdroegen aan het verzamelen en analyseren van de data, vertelt docent van het vak Anne Land-Zandstra.

Door citizen science kan er meer vertrouwen in wetenschappers komen. Land-Zandstra: ‘Wanneer burgers zelf deelnemen aan het onderzoeksproces, begrijpen zij beter hoe de wetenschap in elkaar steekt.’ Met citizen science sluit onderzoek ook beter aan op maatschappelijke problemen. ‘Door onderzoek samen met burgers op te zetten en uit te voeren, leer je welke kennis er lokaal al aanwezig is en kun je daarop voortbouwen. Dan kan je echt impact maken.’

Alfa’s en bèta’s

De Leiden Municipality Challenge is deel van een grotere reeks impact challenges: vakken die er speciaal op gericht zijn om maatschappelijke impact te maken. Coördinator van het Honours College Bram Hoonhout: ‘Door samen te werken met externe partners geven we studenten de mogelijkheid om aan vraagstukken uit te praktijk te werken en zo een maatschappelijke bijdrage te leveren.’

Een ander uniek aspect aan deze challenges is de interdisciplinariteit. Een mix van alfa’s en bèta’s leidt tot mooie inzichten, vertelt Janneke. ‘Zelf ben ik heel analytisch en gewend om allerlei statistische testjes op kwantitatieve data los te laten. Maar in ons groepje zat ook een antropologiestudent die juist de waarde van kwalitatief onderzoek benadrukte. Door verschillende onderzoeksmethodes te gebruiken, hebben we uiteindelijk een veel beter beeld van de resultaten gekregen.’

Een laatste onderscheidend punt is dat je niet per se een honoursstudent hoeft te zijn om je in te schrijven voor een impact challenge. Een mooie uitdaging dus voor studenten die geen honourstraject volgen, maar wel meer willen en kunnen.

Tekst: Sarawitia Franken
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.