Haagse gemeenteraadsleden op werkbezoek: ‘Den Haag wordt een echte studentenstad’

Wat betekent de universiteit voor Den Haag? En wat leren onderzoekers en studenten van de stad en haar bewoners? Haagse gemeenteraadsleden brachten op 27 september een bezoek aan de Campus Den Haag en spraken met bestuurders en onderzoekers. ‘Van de Schilderswijk tot Benoordenhout: we zijn een universiteit voor de hele stad.’

‘Onze Haagse campus is flink gegroeid’, zei Martijn Ridderbos, vicevoorzitter college van bestuur, aan het begin van het werkbezoek in gebouw Wijnhaven. Sinds de komst in 1999 heeft de universiteit inmiddels vijf locaties in Den Haag met zo’n 7.000 studenten. ‘We willen alleen verantwoord groeien, benadrukte hij. ‘Stel al jullie vragen, dat helpt ons bij de ontwikkeling van de campus.’ Van die uitnodiging maakten de raadsleden en fractiemedewerkers graag gebruik. Hoe zit het met de huisvesting van studenten? wilde Joren Noorlander (D66) weten. Erwin Muller, bestuurder van Campus Den Haag, legde uit dat de universiteit geen woningen kan bouwen, maar wel in een Taskforce met de gemeente de huisvesting voor studenten agendeert en stimuleert.

Martijn Ridderbos en Erwin Muller in gesprek met gemeenteraadsleden.

Van internationaal recht tot gezondheid

De Universiteit Leiden biedt in Den Haag bewust alleen opleidingen aan die aansluiten op het profiel van de stad, merkte Muller op. Dat zijn studies op het gebied van internationaal recht en vrede, internationale betrekkingen, stedelijke vraagstukken, veiligheid, de publieke sector en gezondheid en zorg van een van een heel diverse bevolking. Muller: ‘Van de Schilderswijk tot Benoordenhout: we zijn een universiteit voor de hele stad.’ Dat gegeven sprak de raadsleden aan, zo bleek uit de sessies met onderzoekers die in diverse ‘stadlabs’ samenwerken met professionals en bewoners.

‘Houden jullie rekening met kinderen met een migratieachtergrond?

Kinderen van de stad

Hoogleraar Judi Mesman vertelde over haar project Kinderen van de stad: studenten en onderzoekers werken op diverse manieren op Haagse scholen. Mesman wil een duidelijk ‘loket’ ontwikkelen zodat zowel de scholen als de studenten beter zicht hebben op alle initiatieven en ze elkaar nog beter kunnen vinden. ‘Houden jullie rekening met kinderen met een migratieachtergrond?’, vroeg Nizaam Muradin (DENK). ‘Dat doen we zeker!’, aldus Mesman. Zo werken studenten bijvoorbeeld op de Regenboogschool in het Laakkwartier. Daar begeleiden ze leerlingen bij allerlei activiteiten die hierdoor spelenderwijs ook veel hulp krijgen bij taalwerving.  ‘Wat hebben jullie nodig van de gemeente?’, vroeg Hera Butt (GroenLinks). Ze noemde de netwerkorganisatie Pep Den Haag die ook kan bijdragen aan het project en nodigde Mesman, die blij was met alle suggesties, uit om naar een debat te komen.

Hoogleraar Judi Mesman

Schoner en duurzamer

Milieukundige Thijs Bosker vertelde hoe zijn studenten Den Haag schoner en duurzamer proberen te maken. Dat doen ze soms heel letterlijk, door duizenden stuks plastic van de straat te rapen, in combinatie met onderzoek en in samenwerking met bewoners. In de Scriptiewerkplaats Zuidwest onderzoeken studenten vraagstukken die leven in de buurt en doen ze aanbevelingen op maat, voor zowel professionals als agenten en voor de bewoners, aldus coördinator Mandy Koenraads. Tim de Boer (Haagse Stadspartij) merkte op dat het stadsdeel Zuidwest helaas geen school heeft met een havo-en vwo-afdeling en het daarom extra belangrijk is dat kinderen in deze buurt betrokken worden bij onderzoeken en educatieve projecten.

Gezondheid en zorg

Het bezoek voorzag duidelijk in een behoefte omdat sommige gemeenteraadsleden pas sinds dit jaar in de raad zitten en voor het eerst horen van projecten en samenwerkingen, merkte Muradin van DENK op. Zelf was hij nog niet bekend met de Health Campus Den Haag, het samenwerkingsverband van het LUMC en de universiteit met zorginstellingen in de Haagse regio om samen de gezondheid van bewoners en de zorg te verbeteren.

Gemeenteraadsleden in gesprek met wetenschappers

Studentenstad

Alle raadsleden waren ook zeer nieuw benieuwd naar de plannen voor het nieuwe Spuigebouw. Dit voormalige iconische pand van de V & D zal in 2025 haar deuren openen en onderdak bieden aan opleidingen en samenwerkingsverbanden met de stad.  ‘We kiezen heel bewust voor deze zichtbare plek in het centrum om heel laagdrempelig aanwezig te zijn in Den Haag, aldus Ridderbos. Noorlander (D66) zei net als de andere raadsleden de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen, maar is ook heel enthousiast. ‘Den Haag wordt zo steeds meer een echte studentenstad!’

Beeld: Ehlana van Roijen