Leidse wetenschappers op shortlist Libris Geschiedenis Prijs

Universitair docenten Bart van der Boom en Patrick Dassen maken kans op de Libris Geschiedenis Prijs 2022. Hun beider boeken staan op de shortlist.

Bart van der Boom is genomineerd voor De politiek van het kleinste kwaad. Een geschiedenis van de Joodse Raad voor Amsterdam, 1941-1943. In dit werk reconstrueert hij het perspectief en het handelen van de Joodse Raad gedurende de Tweede Wereldoorlog, in een poging te begrijpen hoe goede bedoelingen konden leiden tot een desastreus uitpakkend beleid.

Patrick Dassen dankt zijn nominatie aan De Weimarrepubliek 1918-1933. Over de kwetsbaarheid van de democratie. De Weimarrepubliek werd na afloop van de Eerste Wereldoorlog gesticht als eerste democratie op Duitse bodem en ging ten onder in 1933, toen Adolf Hitler in Duitsland aan de macht kwam. In zijn boek betoogt Dassen dat de republiek meer was dan een voorspel voor het Derde Rijk.

Over de prijs

De Libris Geschiedenis Prijs bekroont historische boeken die een algemeen publiek aanspreken. De criteria zijn dat het boek een oorspronkelijk onderwerp heeft, prettig leesbaar is geschreven en op gedegen historisch onderzoek stoelt. Aan de prijs is een bedrag van € 20.000,- verbonden. De prijs is onderdeel van de Maand van de Geschiedenis. De uitreiking vindt plaats op 30 oktober 2022 tijdens een speciale live-uitzending van het radioprogramma OVT.